Sony Ericssons marknadschef:

"Google är en fantastisk partner"

Sony Ericssons mobiler ska erbjuda underhållning, och det är Googles Android-system som är den överlägset bästa basen för det just nu. Det säger bolagets globale marknadschef Lennard Hoornik.

Publicerad Senast uppdaterad

Lennard Hoornik har arbetat på Sony Ericsson ända sedan bolaget bildades. Han kom från Sony, där han ansvarade för att lansera bland annat blagets digitalkameror i Europa. Och det är Sonys nöjesfokus som måste stå i fokus även för Sony Ericsson, om det ska bli succé, enligt Hoornik.

 - "Making people smile" är den huvudsakliga uppgift som vi sätter hela vår organisation på att fixa, och just nu är Android den bästa mobilplattformen för att lösa den uppgiften. Öppenheten i Android är något som Hoornik betonar som positivt för nöjesfunktioner, och han ger därmed en känga till Apple vars Iphone är mer eller mindre låst till exempelvis musiktjänster från just Apple.

Hur länge Android står som bästa mobilsystem vill dock Hoornik vara osagt.

- Vi väljer vilken plattform som helst som levererar underhållning. Vi är öppna för alla plattformar som hjälper oss att leverera det, Just nu är det Android, men alla i den här industrin vet att när saker förändras här så tar det bara månader, inte år.

Enligt Hoornik står smarta mobiler för 50 procent av vinster från mobilmarknaden som helhet redan nu under 2010. Därför är det inte så konstigt att alla nu satsar på smarta mobiler.

- Vi vill vara nummer ett inom Android, det är ett stort mål att utfästa. Men vi står för det. Dels ska vi dra nytta av alla tillgångar från företag som vi samarbetar med, särskilt Sony och Ericsson. Sedan ska vi arbeta med en unik desig, och ett unikt grafiskt användargränssnitt.

Om Android är huvudfokus, arbetar ni fortfarande med Symbian och Windows Mobile?

- Nej, inte med Symbian. Med Microsoft får vi se...

Har ni en Windows Phone-telefon på gång?

- Vi respekterar Microsoft och vi för en öppen dialog. Om vi säger så här, vi kommer att använda alla plattformar som gör det möjligt att leverera vad vi vill levereratill kunderna, och nya Windows Phone känns lovande i det sammanhanget. 

Är ni oroliga att Google blir det enda viktiga företaget inom Android och att ni bara levererar hårdvara?

- Nej, oroliga är vi absolut inte. Vi vill bygga mobiler som är smarta och underhållande. Just nu fungerar Google som en fantastisk partner att samarbeta med om det. Vi bidrar till Android och de hjälper oss att leverera vår vision. Vi för bra samtal med Google hela tiden just nu.

Varför har ni inte lanserat en Playstationmobil ännu, som det ryktats om i åratal? Är inte det att missa en stor möjlighet? 

- Vi har lanserat bra musikmobiler med namnet Walkman och bra kameramobiler med varumärket Cybershot, de var de bärsta lösningen på den tiden för att få ihop tekniken. Nu har vi byggt samman dessa funktioner i Xperia-telefonerna. Vi gör allt för att optimera det vi kan få ut från Sony och Ericsson.

Sony är också ett stort filmbolag, varför släpper ni inte mobiler med en inbyggd videotjänst?

- Vi har Playnow-plattformen där vi kan leverera film. Och inom Androids ekosystem kan vi få ut väldigt mycket. När det gäller innehåll av det här slaget har mobiloperatörerna också en viktig roll.

Så bättre tjänster från er är också beroende av att ni får till samarbetet med mobiloperatörer?

- Jag vore inte marknadschef om jag inte också trodde att det handlade om sättet att komma ut på marknaden, att samarbeta med bland annat operatörer.

Så ni tror inte på strategin som Google hade med Nexus One, att sälja telefoner utan operatörssamarbete?

- Google stängde det projektet när de insåg hur viktig del i kedjan som mobiloperatörerna är, jag tror att man inne på Google nu insett att operatörerna kommer att förbli en väldigt speciell del av mobilmarknaden. De står för hela kvaliteten på näten som används.

Vad är ditt främsta minne från tiden inom Sony Ericsson hittills?

- Det var när vi lanserade den första 3G-telefonen med Vodafone, V800, det var verkligen spännande. Och när vi lanserade hela Sony Ericsson som varumärke. Sedan är hela mobilbranschen fantastisk. Jag var tidigare ansvarig för Asienmarknaden inom Sony Ericsson. I Indien var det en massa människor som aldrig hade tillgång till vanlig radio. Förstår ni vilken skillnad det är när folk får tillgång till information om allt som händer i världen, direkt i fickan via sin mobiltelefon. Det är en fantastisk bransch vi verkar inom.