Hög betalningsvilja bland mobila musiknedladdare

Mer än hälften av de som använder mobilen som musikspelare är beredda att betala för nerladdade musikfiler. 20 procent av de som lyssnar på musik använder aldrig headset, enligt en ny undersökning.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är Nokia och MTV som i två webbundersökningar (på MTVs webbplats och konsumentsajten Cint) har ställt frågor om användning och attityder när det gäller musik i mobilen. Av de tillfrågade uppger 45 procent att de har en musikmobil idag, det vill säga de har en mobil med mp3-spelare. 30 procent av de som inte har en musikmobil i dag uppger att de ska skaffa en under det närmaste året.

Av de som har en musikmobil är det dock bara 58 procent som använder den för att lyssna på musik. Av de som lyssnar uppger 27 procent att de lyssnar dagligen. Det mest uppseendeväckande är kanske att 19 procent av de som lyssnar på musik inte använder headset utan bara lyssnar via mobilens högtalare.

12 procent av de tillfrågade i hos Cint och 23 procent av de tillfrågade hos MTV uppger att de laddar ner musik direkt från internet till mobilen. 55 procent av de som inte gör det skulle vilja kunna göra det.

När det gäller viljan att betala visar undersökningen att det bara är 19 procent som inte kan tänkas sig att betala alls för nedladdad musik. 23 procent är beredda att betala upp till 1 krona per låt och 34 procent är villiga att maximalt 5 kronor. 13 procent drar gränsen vid 10 kronor och 1 procent tycker det kan vara värt 20 kronor.

Ljudet är, föga överraskande, den allra viktigaste faktorn när man ska köpa en musikmobil, därefter är utrymmet för att lagra musik det som avgör valet av mobil. Av de sju faktorer som de tillfrågade fått välja mellan är "att den ser cool ut" det som är minst viktigt.