Facebook och fysiskt tangentbord
HTC Chacha i butik 15 juni
HTC tror att kombinationen av enkel Facebook-åtkomst och ett fysiskt tangentbord i första hand ska tilltala en yngre målgrupp. I nästa vecka börjar Chacha säljas på den svenska marknaden.
Kanske kan det begränsade utbudet av tangentbordsmobiler med Android göra att även en del som är måttligt intresserade av Facebook fastnar för HTC:s nya modell. För just Facebook-integrationen är det som HTC främst framhåller med den här modellen.
Utöver att man ska kunna göra samma saker i mobilen som med Facebook i en vanlig webbläsare har telefonen också försetts med en särskild Facebook-knapp.
När någonting som man gör med mobilen kan bli en uppdatering på Facebook blinkar "F"-knappen för att påminna om det. Med ett tryck på knappen kan bilder läggas upp. Samma gäller för webbadresser och information om vilken musiken man lyssnar på för tillfället.
Med den formfaktor som HTC har valt är det oundvikligt att skärmen utgör en liten del av telefonens framsida. Storleken är bara 2,6 tum och upplösningen är 480x320 pixlar. Den är dock något större än de 2,55 tum stora skärmarna ho X10 Mini och Mini Pro.
Telefonen har måtten 111,4x64,6x10,7 millimeter och väger 120 gram.
Enligt HTC kommer Tele2 att ha ensamrätt på försäljningen av Chacha fram till den 1 augusti. Priset kommer att hamna på cirka 3000 kronor.