Köper The Now Factory

IBM stärker mobilsatsning med köp

Som ett led i att bygga ut affärsområdet Mobilefirst Analytics har IBM köpt upp mjukvaruföretaget The Now Factory. Färvärvet är det senaste i en rad som syftar att stärka IBM:s position inom så kallat Big Data. Mobil har talat med Ed Brill, global chef för Mobilefirst på IBM.

Publicerad Senast uppdaterad

IBM har köpt The Now Factory, ett mjukvaruföretag specialiserat inom så kallat Big Data och Analytics. Mer konkret säljer företaget mjukvara som hjälper mobila operatörer att analysera sina kunddata i realtid. Hur mycket IBM har betalat för The Now Factory framgår inte av den information som föregatet skickat i form av ett pressmeddelande. The Now Factorys mjukvara hjälper även operatörer bättre förstå hur abonnenterna interagerar med molntjänster, exempelvis mobila appar.

Varje dag producerar vi 2,5 triljoner byte av data, enligt företaget. Med andra ord så finns det redan idag en hel del att sortera, analysera och förädla. Och enligt IBM kommer värdet av marknaden för den typen av tjänster, så kallade Big data och analytics, att öka till 20 miljarder dollar fram till år 2015.

IBM har redan idag 9 000 konsulter och 400 forskare som jobbar med analytics och även 500 patent inom området.

Så satsar IBM mobilt

För en dryg vecka sedan träffade mobil.se Ed Brill, global chef för IBM:s affärsområdet Mobilefirst. Att just The Now Factory skulle köpas upp kunde han av förklarliga skäl inte uttala sig om då men han var tydlig om att IBM har köpt upp ett flertal företag och kommer att köpa upp ännu fler för att stärka sig inom mobilitet och Big Data och Analytics.

– Mobilitet är en stor omvandling för IBM och uppköp är ett bra sätt att göra det. Vi har exempelvis förvärvat Trusteer inom mobila betalningar för en dryg månad sedan, utvecklarföretaget Urban Code samt html5-utvecklare Worklight som har en mobil applikationsplattform, säger Ed Brill.

– Vad vi vill göra inom mobilitet är att hjälpa våra kunder att påskynda adoptionen av företagsappar, ta vara på transaktioner, öka kundlojaliteten och förbättra anställdas självbetjäningsmöjligheter, fortsätter han.

Maskin-till-maskin ser han som ett viktigt område i strategin och nämner affärer som nyligen genomförts med Continental, Air Canada och med Sprint Velocity i USA.

Inom det mobila området har IBM 270 patent, varav 125 färskt från förra året.

– Över 1 000 medarbetare jobbar konkret med just mobilitet inom den mobila utvecklingsavdelningen och betydligt fler med mobilitetsrelaterade frågor inom företaget. Tidigare var de utspridda i hela organisationen och sedan ett år tillbaka har IBM tagit ett helhetsgrepp om mobilitet, förklarar Brill.

Man tänker inte nödvändigtvis mobilt när man tänker på IBM. Hur ska ni ta den positionen?

– Vi gör allt som gör att din telefon fungerar. Det finns många andra företag inom mobilitet, men inte ett som kan göra allt, säger Ed Brill, och fortsätter.

– Vi genomför traditionella marknadsföringskampanjer och anordnar också egna event.

Utvecklare är viktiga i sammanhanget, hur gör ni för att intressera dem till IBM?

– Vi bjuder in utvecklare kostnadsfritt till våra event och vi har ett utvecklarprogram. Vi vill så klart ha mer utvecklare och växa från dagens 1 000 certifierade utvecklare. Men gruppen av utvecklare som går in i en plattform (som IBM:s) är i sin natur mindre, säger han.

För några veckor sedan meddelade IBM att företagets plattform numera stödjer Ios 7.