Intervjun

Publicerad Senast uppdaterad

"Vi ska bli nummer tre"

Christian Norder har bakgrund inom både Nokia och LG som svensk försäljningschef. Nu har han fått uppgiften att leda Motorola från en försvinnande liten marknadsandel i Sverige till att nå tio procent.

- Jag började här i november då vi hade en låg men stabil försäljning. Vi har 20 procent på världsmarknaden men vi hade en bråkdel i Sverige. Nu har vi bytt ut i princip hela personalstyrkan på försäljningsavdelningen, och vi som är här nu har ett bra nätverk av kontakter med återförsäljare och distributörer. Tidigare fanns Motorola inte på Aircall och knappt hos Phonehouse. Kommer man in hos återförsäljarna så kommer försäljningen automatiskt.

Hur har det gått hittills?

- Vi har ungefär tredubblat siffrorna sedan november. Vi har nästan sålt lika mycket till dags dato som vi gjorde under hela förra året. Det var under andra kvartalet som vår försäljning kom igång rejält.

Du har tidigare arbetat inom Nokia och LG. Vad är speciellt med Motorola?

- Det är mycket struktur inom bolaget och till viss del är det faktiskt lite byråkratiskt. Jänkarna vill ha koll på alla siffror alltid. På LG så hade jag total frihet och totalt ansvar. På Motorola är det verkligen annorlunda. Att boka en flygresa hos Motorola… Det var lättare att sätta sprätt på en miljon hos LG än att boka en enda flygresa hos Motorola.

Motorola är nummer två på världsmarknaden. Varför är Motorola så litet märke i Sverige?

- Självklart är det så att om du jobbar på Sony Ericssons hemmamarknad och Nokias bakgård så kan man inte ha samma position som i USA som är vår egen hemmamarknad. Vi har sagt att vi ska ligga på 10 procent av den svenska marknaden i december och jag tror att vi kommer att lyckas med det.

Om er nya försäljningsorganisation var det första steget för ett större Motorola - vad är nästa steg?

- Efter omorganisationen satsade vi på att få Motorola närvarande hos alla stora återförsäljare. När vi nu finns där gäller det att etablera oss som den klara nummer tre på den svenska mobilmarknaden. När det görs kampanjer ska Motorola finnas med. Om vi blir nummer tre i december eller först i juni nästa år vet jag inte men målsättningen står fast.

Är svenskarna märkestrogna? Hur ska ni i så fall få dem att växla till Motorola från Sony Ericsson och Nokia?

- De som är mest trogna är företagskunderna. Om det är en Sony Ericsson som går sönder eller krånglar ses det som Sony Ericssons fel, men om det är ett ovanligare märke så ses det som inköparens fel. Yngre köpare däremot är mindre märkestrogna, de går mer på design och färg. Om man vinner de unga så är mycket vunnet. Inköparna på företagen rådfrågar ofta sina tonåriga barn. Men det vore däremot korkat att säga att vi sälja på funktioner, för alla tillverkarna har i stort sett samma funktioner i telefonerna.

Varför blev Razr en succé? Och varför har inte uppföljarna Pebl och Slvr blivit samma succéer?

- Razr hade ju ett helt nytt formspråk och var outstanding tunnast på marknaden när den kom. Visst är Slvr en fräsch modell, men inte alls lika revolutionerande som Razr var.

Razr är än idag den telefon ni lever på. Hur länge kan man spinna vidare på Razr-temat i nya mobiler?

- Man kommer att känna igen formspråket. Nya modellen Motorola 220 är också lik Razr i grunddesignen. Det är samma sak som att man känner igen Volvo 240 ända upp i modellen V70.

Är den nordiska marknaden över huvud taget viktig för Motorola?

- Ja det är viktigt bland annat för att testa sina telefoner mot Sony Ericsson och Nokia. Och så länge vi tjänar pengar här så kommer vi att vara kvar. Jag tror aldrig den diskussionen varit uppe faktiskt. Vi satsar också i Baltikum som är en ännu mindre marknad.

Motorola har på andra marknader varit tidiga med Linux och Windows i smarta mobiltelefoner. Varför märks inte det i Sverige där smartphones är stort?

- Vi kommer att komma ut med en smartphone också i Sverige. Första kvartalet 2007 kommer windowsbaserade Motorola Q i en 3G-variant hit. Men i det läge vi var i januari hade vi inte valt att gå ut så starkt med smartphones.

Ni har fokuserat mycket på design, medan konkurrenterna även satsat hårt på kamera och musik och i telefonerna. Ska ni också satsa på de områdena?

- Javisst, inte minst i och med att musik är något som operatörer och många andra satsar på. Självklart kommer även våra telefoner att ha stöd för mp3 och minneskort och tre eller fler megapixlar i kameran.

Det sägs att er kommande modell Motorola Scpl bara ska vara fem millimeter tjock. Är det tillverkaren med tunnaste telefonen som vinner?

- För teknikerna blir det en utmaning, en tävling. Den telefonen du nämnde vid namn kan jag inte kommentera, den känner jag förstås inte till ännu, om det ens är en telefon. (skratt)

Linus Brohult