"Iphone stimulerar"

6500 Classic är Nokias nya mobil i klassen "tunn snygg 3G-mobil". Bakom utformningen står Nokias designer Anton Fahlgren. Mobil har träffat honom och även frågat ut honom om Iphone, begreppet "designmobil" och kvalitetsbristerna i toppmodellen N95.

Publicerad Senast uppdaterad

Vissa kanske hävdar att moderna mobiltelefoner ska vara vikbara eller utdragbara. Men den helt vanliga platta klassiska mobilformen är fortfarande en storsäljare, i synnerhet i Europa. Nu satsar Nokia på en tunn 3G-mobil i metall, som företaget hoppas ska kunna sälja lika bra som de tidigare bästsäljande gsm-telefonerna. Bakom 6500 Classic ligger Nokias utvecklare i Danmark, från samma Nokia-kontor som också utformade världens mest sålda mobiltelefon Nokia 3310.

När den nya 3G-mobilen skulle tas fram var det Anton Fahlgren på Nokias danska designteam som fick i uppdrag att ta fram en mängd olika konceptmodeller som skulle testas på fokusgrupper runtom i hela världen.

- När vi påbörjade det här arbetet för flera år sedan var det en allmän åsikt att vanliga monoblock-telefoner (sådana som inte är vikbara eller utdragbara, Mobils anm.) var på väg ut. Så det var kul för oss designers att det visade sig att folk gillade den här modellen, eftersom monoblock är en väldigt enkel form att jobba med.

Varför är funktionsfyllda mobiltelefoner som Nokia N95 ofta så plastiga i sin kvalitet?

- Bra fråga. Det beror nog mest på antennmiljön faktiskt. N95 har alla typer av radioenheter i sig: wcdma, alla gsm-banden, wlan, bluetooth och gps. Slutresultatet av det är att det finns en antenn i varje hörn av den telefonen, och täcker man då in den i metall får man ingen bra radiokontakt, förklarar Anton.

- Sedan ska den ju kunna slidas åt alla håll, och det påverkar också förutsättningarna för designern en hel del, säger Anton ursäktande som kommentar till designen av toppmodellen N95.

6500_classic_sketch_xhtml.jpg

Några av skisserna som låg till grund för nya Nokia 6500 Classic.

Om man jämför med nya 6500 Classic då?

- Ja den har ju till att börja med mara en enda kontakt, för laddning, handsfree och allt. Antennen är också placerad på bara ett ställe i telefonen. Man får helt andra möjligheter att kapitalisera på som designer då.

Men har inte Apple med sin Iphone visat att man kan ha ambitionen både att satsa på en mobil späckad med funktioner och en rätt stilren design?

- Jovisst, det är stimulerande för alla i branschen att höja ribban, det går säkert att hitta en målgrupp som är intresserade av en sådan telefon.

6500 Classic ska ha exklusivt material, men ni kallar den inte för modemobil?

- Det är inget tydligt fashion statement, det handlar mer om tidlös kvalitet, säger Anton. Aluminium är ett bra material, och vi har borstat ytan på ett sätt som gör att man inte får fula fingeravtryck. Hela telefonen är gjord på ett sådant sätt att den kan åldras med värdighet.

Anton_1.jpg

Anton Fahlgren på Nokia, ansvarig för designen av 6500 Classic.

Varför gör Nokia inte en ännu tunnare telefon, som Sony Ericsson och Samsung gjort?

- Ja, vi får ofta frågan om varför vi inte gör en 4,9-millimetersmobil. Men våra undersökningar visar att kommer man bara under 10 millimeter är det tillräckligt tunt för de allra flesta. Blir telefonen mycket tunnare än så känns den bräcklig.

Varför kallas vissa telefoner för designmobiler, vad utmärker dem?

- Det låter som ett slarvigt uttryck tycker jag. Däremot är det ju en dåligt bevarad hemlighet att alla mobilköpare inte är intresserade av alla funktioner, men alla vill ändå ha kvalitet och många är beredda att betala mer för att få bra material och kvalitet i sina mobiler.