Juridisk tvist bakom prisutspel från Telia
Post- och Telestyrelsen har enligt en ny dom inte längre rätt att styra Telias samtrafikavgifter - bara övriga mobiloperatörers. Som konsekvens har Telia bjudit in övriga operatörer att avtala om nya lägre samtrafikavgifter.
Telia vill få avtal med de övriga operatörerna, där samtrafikavgiften generellt sätts till 64 öre/minut. Bakom utspelet ligger det faktum att PTS inte längre får styra Telias samtrafikavgifter.
Telias utspel inbjuder övriga operatörer att teckna ömsesidiga avtal där samtrafikavgifterna ska vara lägre än dagens nivå. Idag regleras samtrafikuppgifterna av PTS och myndighetens analys av operatörernas ställning på marknaden.
Samtrafikavgiften är den summa operatörer betalar till varandra för att koppla samtal in till den andra operatörens nät. Idag betalar operatörerna en samtrafikavgift på upp till 1,40 kronor per minut. Telia har i flera år hävdat att företaget drabbats av snedvriden konkurrens, eftersom statliga PTS tvingar Telia till lägre samtrafikavgift än exempelvis Tre.
Post- och Telestyrelsen har också presenterat en pristrappa för gradvis sänkning av samtrafikavgifter, med ett mål att nå lägre än de 64 öre per minut som Telia nu föreslår.
Telias nya förslag innebär ömsesidiga avtal operatörerna emellan där samtrafikavgiften sänks till 64 öre per minut, och tanken är att alla operatörer ska betala samma samtrafikavgift till varandra, vilket inte är fallet idag. Tre är den operatör som gynnas av PTS, och får ta ut en högre samtrafikavgift med motiveringen att Tre är en ny operatör med högre investeringskostnader.
- Vi har noterat att Telia skickat ut det här avtalsförslaget via en pressrelease men vi har inga kommentarer till det i nuläget, säger Erik Hörnfeldt på Tre.
Länsrätten: Telia fria från styrning
Just nu råder stora oklarheter kring samtrafikavgifterna mellan operatörerna. Enligt en dom i Länsrätten nyligen upphävdes PTS rätt att styra Telias samtrafikavgifter.
PTS reglerar telemarknaden genom att operatörer som betraktas vara dominerande (SMP-operatörer) tvingas hålla vissa priser på samtrafikavgifter. Detta för att inte utnyttja sin dominerande ställning till ockerpriser gentomot andra operatörer.
De operatörer som PTS styrt på detta vis har hittills varit Telia, Tele2, Telenor/Vodafone och Tre. Men den nya domen stadgar att Telia nu är fria att sätta vilka priser de vill. Allt beroende på en juridisk detalj: PTS har riktat sina krav mot moderbolaget Teliasonera AB och inte mot Teliasonera Mobile Networks AB (som bedriver mobilverksamheten). Men det godtog inte länsrätten.
- Vi har mycket medvetet valt att gå på moderbolaget, och det är också det bolag som Telia har anmält till oss, säger Charlotte Ingvar-Nilsson.
PTS har nu överklagat och begärt inhibition av länsrättens dom.
- Vi har överklagat länsrättsdomen men idag har Telia inga skyldigheter överhuvudtaget när det gäller mobil terminering, säger Charlotte Ingvar-Nilsson, rättschef på PTS till Mobil.
Svårigheten för PTS är till att börja med att få prövningstillstånd hos Kammarrätten för att få domen ändrad. Charlotte Ingvar-Nilsson säger att PTS står inför "en uppförsbacke".
- Det är inte alls säkert att vi får prövningstillstånd, medger hon.
Om PTS inte skulle få domen ändrad återstår bara för myndigheten en ny procedur där dotterbolaget Teliasonera Mobile Networks klassas som dominerande mobiloperatör, i stället för Teliasonera AB. Tills dess kan märkligt nog Telia, till skillnad från övriga mobiloperatörer, avtala om vilka nivåer som helst på samtrafikavgifterna.
- Det vet ju Telia också att de har en dominerande ställning. Men om vi ska fatta ett nytt beslut om ett dotterbolag kommer det att krävas en ny process. Dessutom kan vi då bara reglera inför framtiden, den tid som förflutit sedan vi fattade beslutet om terminerings-avgiftrerna i juli 2004 kan vi inte reglera.
På operatören Tre är Erik Hörnfeldt bekymrad över läget:
- Just nu vet ingen vem som får ta betalt vad av vem. Nu vill vi bara upp ur träsket av oklarheter.