Alltid redo

Krav på tillgänglighet ger ökat utlandssurf

Telias företagskunder mobilsurfar alltmer i utlandet. Sänkta priser har bidragit till ökningen. Mest avgörande för ökningen är dock tillgänglighetskrav och den ökade användningen av smartphones och surfplattor, visar en undersökning som Telia publicerade i dag.

Publicerad Senast uppdaterad

Att vara tillgänglig är den mest avgörande orsaken till att alltfler affärsresenärer mobilsurfar utomlands. Den ökade användningen av smartphones och surfplattor är nästan lika viktig men även lägre priser bidrar. Det framgår av en undersökning som United Minds genomfört på uppdrag av TeliaSonera bland 512 affärsresenärer som anger att de surfar när de reser. 

– Vi lever i en allt mer globaliserad och digitaliserad värld där kraven på tillgänglighet ökar ständigt, oavsett var man befinner sig. Det har bidragit till fler uppkopplade affärsresenärer som surfar mer än tidigare, säger Anders Tillander, chef för företagsaffären på mobilitetstjänster på Telia.

Telias surfstatistik visar att utlandssurfande bland Telias företagskunder ökat med 109 procent under perioden januari–november 2012, jämfört med motsvarande period 2011. Sammanlagt utlandssurfar 79 procent av affärsresenärerna i mobiltelefonen, jämfört med 49 procent för två år sedan. Endast en tredjedel av svaranden anger sänkta surfpriser i utlandet som en bidragande faktor till ökat utlandssurf. I de länder där Telia erbjuder lägre surfpriser och ökad kostnadskontroll ökade utlandssurfandet mest.

Högre krav på tillgänglighet 65%

Ökad användningen av smartphones/surfplattor 63%

Sänkta surfpriser 37%