Krönika: Farligt att inte lansera nya modeller
Sony Ericsson har för närvarande inga kommande mobiltelefoner för den nordiska marknaden. G705 och W705 är för närvarande inte aktuella här. Visst, man har precis släppt telefoner för julhandeln, men att inte ha några kommande modeller att visa upp är ändå en farlig strategi.
Samtliga mobiltillverkare förbereder sig för vad som ser ut att bli ett tufft 2009, med lågkonjunktur och sviterna av finanskris. Analytiker spår att flera mobiltillverkare kommer att få svårt att klara sig, Motorola och Sony Ericsson pekas ut särskilt.
Att Motorola är i kris tvivlar väl ingen på, men utpekandet av Sony Ericsson känns litet orättvist. Företaget har trots allt gått med vinst fram till det senaste kvartalet, och den krisstämpel det fått beror nog mer på att man fick känna av den allmänna konjunkturnedgången ett kvartal tidigare än konkurrenterna, än att det skulle råda några särskilda problem just inom Sony Ericsson. Såväl Nokia som LG har drabbats av liknande problem som Sony Ericsson på sista tiden.
I vilket fall drar man nu åt svångremmen på Sony Ericsson, och en effekt av det lär bli färre telefonmodeller. Ja, faktum är att Sony Ericsson för närvarande inte har någon aviserad telefonmodell alls på gång här i Sverige. G705 och W705 är inte aktuella för den Nordiska marknaden som det ser ut nu. Enligt uppgift kommer det inte heller ske några fler Sony Ericsson-lanseringar i år. Tidigast på Consumer Electronics Show i Las Vegas i januari får vi se nya Sony Ericsson modeller, och sedan lär det dröja ytterligare några månader innan telefonerna börjar säljas.
Och visst, det kan verka vettigt att inte konkurrera om uppmärksamheten med nyss släppta modeller i julhandeln. Både Xperia X1 och C905 ser ut att bli försäljningsframgångar. Men samtidigt är företagen ständigt beroende av uppmärksamheten kring kommande modeller.
Motorolas nedgång och fall brukar skyllas på de ständiga Razr-kopiorna, men minst lika viktigt, åtminstone ur svensk synpunkt, var att man plötsligt slutade lansera nya modeller. Någon enstaka då och då, men inte tillräckligt för att varumärket Motorola, en gång ett av de starkaste på svenska marknaden, nu nästan försvunnit ur folks medvetande. Det är svårt att göra comeback ur en sådan position, och det verkar snarare som om Motorola funderar på att ge upp Europamarknaden helt och hållet, och koncentrera sig på kina och Amerika.
Sony Ericsson är i betydligt bättre skick än Motorola, både vad gäller tekniken och varumärket. Men man får akta sig så att det inte blir för glest mellan telefonerna och konsumenterna hinner glömma dem.