Krönika: Mer unikt och mer än mobiler

Det kan mobiltillverkare generellt och LG specifikt göra för att överleva

LG har gjort sitt på mobilsidan och lägger ner hela mobildelen av företaget. Redan för två år sedan försvann LG:s mobiler från den svenska marknaden, men historien hade inte behövts sluta på det här viset.

Publicerad Uppdaterad

Vi har sett det hos Sony. Vi har sett det hos Samsung, för att inte tala om hos Apple. Jag talar så klart om fördelen det innebär för en mobiltillverkare att inte bara göra just mobiltelefoner. Särskilt idag när mobiltelefonen allt mer blir en del i ett större ekosystem och ofta ska styra flera enheter i det smarta hemmet och utanför det finns det fördelar att som tillverkare kontrollera hela systemet. Apple drar nytta av det. Lås upp din dator med klockan. Se bilderna du tar med telefonen även i Ipad och i Apple TV. Låt Airpods stå för ljudet oavsett vilken Apple-pryl du lyssnar ifrån. Det här är så klart ett uttänkt sätt att inte bara underlätta i sina kunders vardag utan även att öka chansen att det blir just en av dina produkter de kompletterar sin utrustning med nästa gång de ska köpa något nytt.

Samsung, landsmannen som LG länge verkat i skuggan av, gör så klart likadant och senast fick vi till exempel se deras prylhittarbricka som bara fungerar om du även har en Galaxy-telefon, givetvis från samma tillverkare. 

Framgång för en mobiltillverkare idag handlar också mycket om en balansgång mellan att pressa priserna, vilket man kan göra genom att standardisera utvecklingen, och att ändå lyckas erbjuda något eget. Jag har själv lekt med tanken att bygga en egen mobiltelefon. Mest för att få bättre koll på hur det går till. Naiv tanke kanske, men precis som många Androidtillverkare idag plockar systemchipp från Qualcomm, kamerasensorer från Sony, minne och skärm från Samsung och så vidare skulle jag plocka ihop en telefon med hjälp av färdiga delar. Den telefonen hade dock knappast vunnit något av våra egna jämförande tester.

Vi har sett det hos Sony. Vi har sett det hos Samsung, för att inte tala om hos Apple. Jag talar så klart om fördelen det innebär för en mobiltillverkare att inte bara göra just mobiltelefoner. Särskilt idag när mobiltelefonen allt mer blir en del i ett större ekosystem och ofta ska styra flera enheter i det smarta hemmet och utanför det finns det fördelar att som tillverkare kontrollera hela systemet. Apple drar nytta av det. Lås upp din dator med klockan. Se bilderna du tar med telefonen även i Ipad och i Apple TV. Låt Airpods stå för ljudet oavsett vilken Apple-pryl du lyssnar ifrån. Det här är så klart ett uttänkt sätt att inte bara underlätta i sina kunders vardag utan även att öka chansen att det blir just en av dina produkter de kompletterar sin utrustning med nästa gång de ska köpa något nytt.

Samsung, landsmannen som LG länge verkat i skuggan av, gör så klart likadant och senast fick vi till exempel se deras prylhittarbricka som bara fungerar om du även har en Galaxy-telefon, givetvis från samma tillverkare. 

Framgång för en mobiltillverkare idag handlar också mycket om en balansgång mellan att pressa priserna, vilket man kan göra genom att standardisera utvecklingen, och att ändå lyckas erbjuda något eget. Jag har själv lekt med tanken att bygga en egen mobiltelefon. Mest för att få bättre koll på hur det går till. Naiv tanke kanske, men precis som många Androidtillverkare idag plockar systemchipp från Qualcomm, kamerasensorer från Sony, minne och skärm från Samsung och så vidare skulle jag plocka ihop en telefon med hjälp av färdiga delar. Den telefonen hade dock knappast vunnit något av våra egna jämförande tester.

För trots att de flesta telefoner idag under skalet och för all del även på utsidan ofta ser likadana ut och innehåller samma komponenter gäller det att lyckas sticka ut i mängden. Det gör man framförallt med mjukvara, men Apple har även en tradition av att göra det hårdvara. Tack vare sin massiva kassa kan de köpa upp i stort sett hela världstillgången av en ny innovativ komponent, till exempel i fallet Face ID, och på det sättet se till att vara ensamma om funktionen i ett antal år.

Någon sådan kassa hade och har så klart inte LG, men just att kunna dra nytta av egen kontroll över ett ekosystem med andra produktkategorier blir allt viktigare. Särskilt i takt med att antalet uppkopplade prylar ökar och mobilens centrala roll i sammanhanget stärks.