Kunderna känner sig lurade av Tele2:s maxtaxa
Från den 1 april avskaffade Tele2 maxtaxan på 8 kronor per dag för internet i mobilen. Nu finns inte längre någon övre gräns. Ingen information gick ut till kunderna när maxtaxan avskaffades, men Tele2:s informationschef säger till Mobil att man anser sig ha informerat tydligt ändå, och att maxtaxan bara var en tillfällig kampanj.
Flera kunder uppger att de känner sig lurade av Tele2. I en kommentar på Mobil.se skriver bland annat signaturen "Bojkotta TELE2" om hur de som föräldrar plötsligt fick en jättefaktura, eftersom sonen inte haft någon anledning att tro att maxtaxan för mobilsurf var avskaffad:
"Vår son har använt 8kr/dag surfning och sedan utan info har man ändrat till 15kr/MB. Detta har resulterat i en helt oacceptabel räkning. Sonen var övertygad precis som står nedan att erbjudandet gällde till 31/8. Vi är några som ev kommer att göra rättssak av detta. Är det fler drabbade så skriv kommentar så bestämmer vi om vi skall göra en större sak av det. Tacka vet jag Telia dom har en ärlig approach. Never tele2 igen."
Men på Tele2 anser man sig inte ha gjort något fel alls. Presschef Annika Kristersson säger till Mobil att man varit så tydliga man kunnat:
- När vi har kommunicerat de här kampanjerna med maxtaxa har vi också varit tydliga med att kommunicera med att det här gäller till den första april.
Varför skickade ni inte ut ett sms den första april till kunderna om att maxtaxan inte längre gällde?
- Det här med maxtaxan var ju en kampanj vi gjorde, då drog vi en gräns vid ett visst datum. Vi kan inte spamma kunderna med sms om allt.
Men för exempelvis era kunder med kontantkort gäller ju ett annat datum, den sista augusti, är det inte upplagt för att man kan missa att ni tagit bort maxtaxan?
- De som har kontantkort har ju en helt annan portal som de surfar till, jag tror inte att man blandar ihop Comviq med Tele2.
Vad säger du till dem som känner sig lurade, som till exempel föräldern som fick en jätteräkning för att deras barn inte hade vetat om att ni skulle avskaffa maxtaxan?
- Självklart är det jättetråkigt att barnen tror att de kan fortsätta surfa, men när det gäller sådana här saker så måste man läsa villkoren, det gäller att alltid läsa villkoren, säger Annika Kristersson.
Varför avskaffar ni egentligen maxtaxan? De andra operatörerna har ju kvar den för att folk inte ska drabbas av skyhöga månadsräkningar?
- Vi såg hos kunderna en efterfrågan efter surfpaket som en bättre lösning.
Men varför kan man inte ha maxtaxa för de kunder som inte har surfpaket?
- Vi tittar fortfarande på maxtaxan. Vi får se om den kommer tillbaka.