Krönika

Låt dina kunder älska dig

Disruptives grundare Annika Lidne argumenterar för vikten av ett öppna API:er också i mobila sammanhang. Huvudtesen är att API:er inte bara handlar om teknikutveckling, utan även är ett viktigt marknadsföringsverktyg för en organisation.

Publicerad Senast uppdaterad

Appar är stekheta. Alla ska ha en egen app, ner till minsta författare och tobakskiosk. Men inte sällan slår den stora besvikelsen till. Allt för ofta är appen en ren reklambyråprodukt. Snygg yta, noll innehåll. I min ficka, i min älskade telefon, vill jag inte ha fåniga reklamjippon. Jag vill ha nytta. Appar som hjälper mig att bli smartare, snabbare, bättre och roligare. Jag söker inte glorifierande elektroniska broschyrer.

Problemet är att få företag har struktur på sin data. Det finns inget standardiserat sätt att hämta eller lämna information – inget programmeringsgränssnitt, eller så kallat API för utvecklarna att jobba emot. Då blir innehåll plötsligt svindyrt, eftersom användarna själva inte kan bidra.

Intressant nog, har myndigheterna plötsligt fått ett nyväckt intresse för API:er. Genom Trafiklab.se går det exempelvis snabbt att bygga mobilappar för kollektivtrafiken i stora delar av landet. Men bland företagen är det bara de vassaste startup-bolagen som talar om att öppna ett eget API. Och idag handlar APIer i första hand inte om teknik, utan om smart marknadsföring genom användarnytta.

De allra mest innovativa, som svenska SoundCloud i Berlin, börjar med att först bygga ett API. Då kan deras egna applikationer använda samma API som de erbjuder tredjepartsutvecklarna. För annars, om API:et blir ett påsmackat husfix för appar, lär det snabbt bli bortglömt och ouppdaterat. Att bygga ett API handlar inte om att bygga en snabb lösning för att göra roligare reklamappar, utan om en plattform för att göra dina kunders liv smartare, nyttia, enkla och roligare. Då kommer de att älska dig.

Lär din marknadsavdelning en ny akronym – API. Det kommer att löna sig!

Om du är intresserad av att lära dig mer om hur man kommer igång med ett API, vill redaktionen varmt rekommendera breakout-sessionen "How to Build Your Own API" under NMDS på Nalen. Deltagare under sessionen kommer att vara Elias Arnestrand, initiativtagare bakom Trafiklab på Samtrafiken, Andreas Krohn, utvecklare på Dopter och uppehovsman av API HQ, Emil Stenström, grundare av Kundo.se samt Peter Krantz, e-delegationens tidigare frontfigur och initiativtagare till exempelvis Opengov.se. Gå med i Mobil:Business Facebookgrupp om du vill hålla dig uppdaterad kring eventet!

Annika Lidne är en av landets främsta experter inom Sociala Medier och är en flitigt anlitad webbstrateg och föreläsare. Annika är också en av de mest inflytelserika blogg- och Twitterpersonligheterna inom onlinemedier i Sverige.