LG drar ifrån Sony Ericsson

Nu på morgonen svensk tid presenterades LG:s kvartalsrapport. Allt pekar åt rätt håll. Försäljningen, vinsten, vinstmarginalen, antalet sålda telefoner och marknadsandelen ökade. Avståndet ner till Sony Ericsson ökar och nu får världstrean Motorola se upp.

Publicerad Senast uppdaterad

Nu har tre av de fem stora tillverkarna presenterat sina kvartalsrapporter. Till skillnad från Sony Ericssons dystra rapport med sparpaket råder det betydligt positivare tongångar hos det sydostasiatiska företaget. LG:s mobilp>För årets andra kvartal lyder försäljningen 3 754 miljarder won, motsvarande 2,33 miljarder euro. Det innebär en försäljningsökning om nära 39 procent jämfört med samma kvartal förra året till en ny rekordnotering. Det något lägre snittpriset per såld telefon är anledningen till att försäljningen inte har ökat lika mycket som den 45-procentiga volymökningen av antalet telefoner.

De 27,7 miljoner sålda telefonerna under månaderna april till och med juni innebär att bolaget nu har en marknadsandel om drygt nio procent. I ett historiskt perspektiv är en jämförelse med Sony Ericsson för andra kvartalet intressant (se grafiken intill). Under årets första kvartal var LG:s volymer 9,4 procent större än Sony Ericssons. Nu drar LG ifrån Sony Ericsson med 13,5 procent större volymer.

Det operativa resultatet för företagets mobilenhet har också visat ett rekordresultat. De 540 miljarder won, motsvarande 334 miljoner euro, innebär en vinstökning om hela 72 procent jämfört med samma period förra året. Eftersom vinstökningen är kraftigare än försäljningsökningen har vinstmarginalen ökat och även denna siffra (14,4 procent) är nytt rekord.

I rapporten passar LG på att ge prognoser för årets tredje kvartal (Q3). Bolaget spår att tillväxttakten minskar för tillväxtmarknaderna med risk för att snittpriserna per telefon sjunker. För egen del spår bolaget att vinstmarginalen fortsätter att vara "tvåsiffrig", det vill säga minst 10 procent.

Några siffror om hur många enheter som kan tänkas säljas under Q3 framgår inte. Den tidigare prognosen om cirka 100 miljoner sålda enheter för helåret verkar ha goda chanser att infrias med tanke på halvårsförsäljningen som visade 52 miljoner enheter.

Om de 27,7 miljoner sålda telefonerna räcker för att peta ner Motorola från tredjeplatsen återstår att se när den amerikanska konkurrenten rapporterar den 31:a juli.

Försäljning: 3754 miljarder won (+39%)

Operativ vinst: 540 miljarder won (+72%)

Sålda telefoner: 27,7 miljoner (+45%)

Pris per telefon: 84 euro (-5%)