LG tror på dundersuccé för nya Chocolate
I går lanserades LG:s nya designmobil Chocolate på en stor presskonferens i London. Mobil var på plats och träffade där LG:s Europapresident som tror på en dundersuccé för deras nya mobiltelefon.
Efter Motorolas succé med Razr har flera andra tillverkare förstått att det går att sälja mobiltelefoner även med design.
När nu LG Electronics släpper sin första telefon med design som huvudtema är förväntningarna mycket stora.
Cocolate är den första telefonen i en serie som LG kallar för Black Label, under året kommer det att komma ytterligare 4-5 telefoner i samma serie, dessutom kommer det en hel del tillbehör som passar dessa designtelefoner.
Chocolate släpptes i Korea redan i november månad, sedan dess har den sålts i 400 000 exemplar och därmed är målet högt ställda när telefonen nu kommer till övriga världen.
- Vi räknar med att kunna sälja flera miljoner av Chocolate i år, sa en självsäker Europapresident för LG, James Kim vid pressträffen i London i går. Vi räknar med att den kommer göra succé. Redan nu har vi fått indikationer från kunderna att den här telefonen tilltalar dem.
Mest sålda telefonen
Telefonen började säljas i Storbritannien i måndags och redan efter två dagars försäljning kunde man se att telefonen var den mest sålda av alla modeller hos flera kedjor på de brittiska öarna.
- Vår lanseringsstart sker i morgon, och vi tror på den är typen av telefoner, säger Daniel Lindholm på The Phone House i Sverige.
Kommer den att bli mest sålda telefon hos er också?
- Nej, det tror jag inte. De lite mer "udda varumärkena" säljer bättre i Storbritannien än här i Sverige. Här är det fortfarande Nokia och Sony Ericsson som dominerar. Men jag tycker att det är rätt av LG att försöka och vi ser att designmobiler kommer mer och mer.
Frågan är då vilken målgrupp som Chocolate vänder sig till? Tja, mycket talar för att det här kommer att bli en telefon som används exempelvis när man går ut på krogen. Telefonen är liten och designen tilltalar många.
Däremot fattas det fortfarande en del saker, exempelvis är det interna minnet för litet. 128 MB räcker inte långt när man vill ladda hem mp3-musik. Dessutom saknas det möjlighet att bygga ut minnet. Dessutom anses kameradelen på 1,3 megapixel vara för lite.
- Vi på LG tror inte att folk hela tiden vill ha hur många pixlar som helst i en telefon. Det här är en telefon som vänder sig till dem som vill ha en designtelefon, menar James Kim på LG.
Fler modeller på gång
Flera LG-representanter på plats i London i går bekräftade att 4-5 ytterligare modeller i Black Label-serien kommer under året, får vi gissa att en telefon med utökat minne och med en bättre kamera är en av dessa 4-5 nya lurar.
En rolig detalj framkom också i går på presskonferensen. Till skillnad från Chocolate som lanserades i Korea i november är den är modellen lite större, detta beror på att koreanska händer är mindre än i övriga världen. Dessutom har man där kameradelen på baksidan, men inte gömd som den här i den europeiska modellen.
- Nej, koreanen vill visa att han eller hon har en kamera i sin mobiltelefoner, förklarade LG representanter på plats i London.