Många ovetande om banktjänster

Nästan hälften av svenskarna vet inte om deras bank erbjuder mobiltjänster eller inte. Bland de som känner till det men inte använder mobiltjänster är relativt få oroade för säkerheten.

Publicerad Senast uppdaterad

I en undersökning gjord av KPMG uppger 35 procent av de svenskar som tillfrågats att de har uträttat bankärenden i mobilen någon gång under det senaste halvåret. Motsvarande period förra året uppgav 28 procent att de använt mobilen för bankärenden.  

Samtidigt var det närmare hälften av de tillfrågade i årets undersökning som uppgav att man inte visste om deras bank erbjöd mobiltjänster eller inte. Att bankerna inte lyckats informera sina kunder tillräckligt kan vara en anledning till det relativt låga användandet i Sverige. Den svenska siffran på 35 procent kan jämföras med ett internationellt snitt på 48 procent.

Oro för säkerheten skulle också kunna vara en faktor som spelar, men där är svenskarnas mindre oroliga än genomsnittet i andra länder. Bland de som inte använder mobiltjänster uppger 35 procent av svenskarna att det beror på oro för säkerheten, internationellt är samma siffra 48 procent.

– Det tycks snarare vara så att man är nöjd med att göra sina bankärenden via datorn. Många vill nog sitta ned i lugn och ro när de ska hantera räkningar och överföra pengar, säger Lena Nelson på KPMG i ett pressmeddelande.