Marknaden för mobil underhållning väntas tredubblas

På fem år kommer marknaden för mobil underhållning tredubblas, om man får tro analysföretaget Juniper Research. Musik, spel och mobil-tv kommer att bidra mest till utvecklingen, men även användarskapat innehåll, vadslagning och porr.

Publicerad Senast uppdaterad

Under 2007 räknar Juniper Research med att världsmarknaden för mobil underhållning var cirka 20 miljarder dollar. Den summan kommer att öka till mer än 64 miljarder dollar 2012, enligt en rapport från företaget.

När intäkterna från samtal minskar och intäkterna från sms ligger still behövs nya intäktsområden för operatörerna, som hoppas att fler mobila tjänster är en del av lösningen.

I rapporten spår firman att mobil musik kommer vara det största branschområdet under den kommande femårsperioden. Intäkterna från slutkunder väntas stiga från 9 miljarder dollar förra året till 17,5 miljarder dollar under 2012. Man tror alltså att musikmarknaden som del av den totala mobila underhållningsmarknaden minskar från runt 45 procent av totalmarknaden i dag till drygt 27 procent under 2012.

Mobilspel kommer att fortsätta vara näst mest inkomstbringande, om man får tro Juniper Research. Där tros intäkterna gå från 5 miljarder till 16 miljarder under perioden. Det betyder att man förutspår att spel kommer att utgöra ungefär en fjärdedel av totalmarknaden.

Mobil-tv tror företaget också på. Försäjlningen väntas stiga från 7 procent av de totala intäkterna till knappt 19 procent - från 1,4 miljarder dollar 2007 till 11,9 miljarder dollar 2012.

Kina och andra delar av Asien kommer även fortsatt utgöra den största marknaden för mobil underhållning framöver. Intäkterna väntas där stiga från 8,5 miljarder dollar förra året till knappt 21,3 miljarder dollar om fem år.

Bolaget uppger att spridningen av underhållstjänster främst hindras av krångliga användargränssnitt, dålig hastighet i näten och dålig täckning samt höga priser på dataabonnemang.