Mediakriget har bara börjat
Nokia höll hov i New York härom veckan. Jag skriver "höll hov" eftersom den samlade journalistkåren satt lika förstummade som vore de hängivna undersåtar till de tekniska landvinningar som presenterades på scenen framför dem.
Nokia N95 är inget överraskande plötsligt storverk från Nokia. I stället är det en konsekvens av en långsiktig strategisk satsning på multimedia-telefoner. När Nokia höll sin presskonferens i Amsterdam för ett och ett halvt år sedan visste finländarna att deras första multimedia-telefoner skulle kosta mycket mer att utveckla än vad de skulle kunna tjäna på dem. Samma sak gäller tv-mobilen Nokia N92, som lanserades för knappt ett år sedan i Barcelona.
Men Nokias beslutsfattare visste också att det var en smart långsiktig investering. Det handlar om att vara tidigt ute i mobilbranschens nästa stora utmaning - mobil multimedia på allvar. Vad vi hittills sett av kamera och musikspelare i mobiltelefonerna är bara en liten liten försmak av vad som komma skall.
Nokias storebror på systemsidan, svenska Ericsson, har insett samma sak. Nyss gick Ericsson ut med nyheten att man omorganiserar företaget och skapar en helt ny p>Det mobilföretag som inte fattat multimedia-galoppen kommer att hängas av.
Multimedia-striderna är också redan nu politik. Mobiltillverkarna väntar med spänning på vad den nya svenska regeringen ska tycka om fördelningen av licenser för digital-tv till mobiltelefoner (dvb-h).
Även på det juridiska planet ser man multimedia-striderna i mobilbranschen. Stenbecks-koncernen försöker sätta käppar i hjulen för den mobiloperatör som allra mest marknadsfört sig som mediaföretag: Tre. Viasat och TV3 driver nu en rättsprocess där de hävdar sig ha ensamrätt till siffran 3.
Det är förstås högst osannolikt att TV3 kan vinna en sådan process. Att varumärkesskydda en siffra går sannolikt inte för sig. Men det intressanta med striden är att den sker mellan två medieföretag. Framtidens strider mellan mobiljättar handlar minst lika mycket om tv-rättigheter, musik och lagring av bilder - som om gammal "hederlig" prat-telefoni.
Det finns en baksida av den snabba mobil-utvecklingen som lätt glöms bort. När mobilen blir navet i vårt sociala liv och i vår mediekonsumtion kan också allas privatliv lätt kartläggas. Mönsteranalys, profilering och forensisk analys är nya begrepp för den som vill spionera på medmänniskor. Integritetsproblem eller inte? Vi belyser i vilket fall som helst problemet i det här numret av Mobil.
Linus Brohult, chefredaktör