Mer än bara vägkartor

Med GPS har vi upptäckt att telefonen kan tala om var vi är. Nu kommer tillämpningarna. Positionsbestämda MMS-vykort, geografiska bloggsajter och baksätesspel där du jagar monster och mördare bland förbipasserande kyrkor är några exempel på användningsområden på gång för mobil positionering.

Publicerad Senast uppdaterad

Det kallas ibland LBS, Location Based Services. Tjänster där användarens position är en viktig del.

- Jag tycker inte om den termen. Positionen är bara en ny indata som visserligen är otroligt värdefull för mobila tjänster, säger Kajsa Lundfall.

Hon är vd på företaget Mobilaris, som bland annat gör en utvecklingsplattform för mobila tjänster, där positionsbestämning är en av de parametrar som kan användas. Kajsa Lundfall tror att vi först kommer att se positionering som ett tillägg till befintliga tjänster. Hon ger ett par exempel:

- I Frankrike finns det en datingsajt där man nu lagt till position så att användarna kan se var de man flörtar med befinner sig. Det har blivit en stor succé bland användarna. Ett hypotetiskt exempel är omröstningen i melodifestivalen. Om man visste varifrån de röstande ringt skulle man kunna se hur olika landsändar har röstat. Det kan man ju idag, genom att se på riktnumret, om folk ringer med det fasta nätet.

Kajsa Lundfall berättar att det också finns ett antal tjänster som återkommer i hela världen. Den första är "hitta vänner"-funktionen, där man kan se var ens närmaste vänner befinner sig just nu. Den andra är "childtracker", som egentligen är en variant på den första, där föräldrar kan spåra sina barn och även se till att ett larm går om barnen rör sig in eller ut ur ett visst område. Den tredje är "points of interest", där man utifrån sin position kan få se vilka restauranger, museer med mera som finns i närheten.

- De är de enkla tjänsterna som kommer att slå igenom först. Och jag tror att det kommer en boom, och att den kommer snart, inom det närmaste året, säger hon.

Bildblogga med position

Trond Bugge på Superlocal AB är en av dem som sitter och utvecklar dessa nya tjänster. Superlocal.com är ett slags bloggsajt där positionen är en viktig komponent.

- Det som är kul med den här tjänsten är att den kombinerar det som är unikt med mobiltelefonen: mobiliteten, lättheten att ta bilder och skicka dem, och möjligheten till positionering, förklarar han.

De som är registrerade på tjänsten kan skicka ett MMS med bild eller film och text till Superlocal. Telefonen positionsbestäms, och meddelandet läggs in på en karta. Den som går in på superlocal.com via mobilen får också sin position bestämd, och får se vilka landmarks som finns i närheten och vilka inlägg som postats där.

- På så sätt får vi en vardagsskildring av ditt kvarter, rapporterat av dig. Och du kan få veta mer om ett ställe genom att läsa de inlägg som postats där. Den som skapat flest inlägg på ett ställe kan också bli "kung" av den platsen, berättar Trond Bugge.

Tjänsten är igång idag, är gratis och har cirka 5000 användare i Sverige och Norge. Tanken är att den ska finansieras av annonser.

- En tanke är att man ska kunna ha lokala annonser, till exempel för butiker där du befinner dig. Annonsören kan välja exakt vilken plats, när på dygnet och för folk med vilka intressen annonsen ska synas, förklarar Trond Bugge.

Trond Bugge utvecklar framtidens positioneringstjänster där mobila tjänster blir en del av den verkliga världen.

Den uppmärksamma läsaren har säkert redan insett att den här tjänsten inte använder GPS-positionering. Positionen bestäms i stället via mobilnätet, en tjänst som de flesta mobiloperatörer i dag kan tillhandahålla till tjänsteutvecklare (se artikel intill).

- Fördelen med mobilnätspositionering är att positionsinformationen är åtkomlig via mms. För GPS-positionering behöver man installera en java-tillämpning i mobiltelefonen. Vi jobbar med det också, men i dag är det fler som använder mms och wap än laddar ner tillämpningar, så vi startar med MMS, förklarar Trond Bugge.

Spel som interagerar med miljön

Betydligt längre in i framtiden befinner sig Oskar Juhlin på Interaktiva Institutet. Han forskar kring hur man kan öka interaktionen när man befinner sig på väg.

- Vi har sett att ett av de få tillfällen då folk verkligen spelar spel på mobilen är när de reser. En orsak till det är att man har så tråkigt att till och med de spel som finns i mobilen duger. Samtidigt är en viktig del av resandet att titta ut och se det man passerar. Det här har vi försökt baka ihop.

För detta ändamål har man konstruerat en spelvärld som påminner om ett online-rollspel, men där verkligheten får agera spelmiljö. Spelkonsolen är en handdator med GPS och kompass samt en riktbar mikrofon.

- Om man till exempel pekar apparaten mot ett gasverk triggar man en del av berättelsen. Någon talar till dig via en walkie-talkie och säger "Jag står vid gasklockan, det ligger ett lik här. Vad ska jag göra?" En viktig del av forskningen är att konstruera spelet så att det funkar överallt. Om du till exempel passerar en kyrka i stället för en gasklocka ska han säga "Jag står vid kyrkan…", berättar Oskar Juhlin.

Prototypspelvärlden består än så länge av Ropsten och Lidingö, där man med kartinformation har kopplat information till det man kan se från bilen. Spelet är berättelseorienterat med en huvudintrig och ett antal småintriger, ungefär som en tv-serie.

Tanken är att spelet ska kunna lanseras på riktigt, men till dess är det minst ett par år. Nästa steg är att anpassa spelet så att det inte ska kräva en specialkonsol utan fungera med en vanlig mobiltelefon.

- Problemet är riktningsgivaren, det finns ju inte kompass i mobilen. Vi tror att vi kan lösa det med mobilkameran, säger Oskar Juhlin.

Men till en början är det enklare tjänster som kommer att dyka upp. Mobilaris har utvecklat en tjänst för att skicka MMS-vykort, där man kan gå in på Google Earth eller Google Maps och få se varifrån MMS:et skickats, inklusive felmarginalen.

Trond Bugge på Superlocal har en tjänst kallad Brandfinder under utveckling. Det handlar om en nedladdningsbar klient som säljs in till affärskedjor, till exempel en bensinmackskedja. Kedjan delar sedan ut klienten gratis till folk, som när de kör Brandfinder får veta hur de hittar till närmaste bensinmack i kedjan.

- Som Wayfinder och andra GPS-program som har "points of interest", fast med inriktning på butikskedjor. Företagen ska kunna ge sin klient ett snyggt skal som matchar märket.

- Jag tror att positionering kommer att vara i var mans hand, som SMS idag. SMS används nu till allt från att köpa biljetter till att deklarera. Det kommer att bli samma sak med positionering, förutspår Kajsa Lundfall.

Mobilnätspositionering gör det i många avseenden överflödigt att ha GPS i mobilen. Tekniken finns och används idag, men ironiskt nog är det GPS som fått folk att börja tänka på positionering.

Mobilnätspositionering har sitt ursprung i ett krav från amerikanska myndigheter. De krävde att ett nödsamtal skulle gå att spåra på ett par hundra meter när, oavsett om man ringde från en mobiltelefon eller en fast telefon. Mobiloperatörena tvingades hitta en teknik för det vare sig de ville eller inte. I dag finns även ett EU-direktiv, om än svagt formulerat, med liknande krav, och SOS Alarm använder positionering för att spåra mobilsamtal.

Den enklaste lösningen är att helt enkelt se vilken basstation man är uppkopplad mot. Med mer än en basstation kan man få större precision genom triangulering. Det är avståndet mellan basstationerna som avgör precisionen. I Sverige blir precisionen i storstäder nästan likvärdig med GPS. På landet kan felmarginalen däremot bli kilometerlång.

- Å andra sidan varierar också inställningen till vad som är nära beroende på om du är i stan eller på landet, kommenterar Trond Bugge på Superlocal.

Om precisionen inte är det viktigaste har mobilnätspositionering en rad fördelar gentemot GPS-positionering: Främst naturligtvis att du inte behöver ha en GPS i eller kopplad till mobilen. Även om du skulle ha det finns det dock fördelar.

- Det finns alla möjliga problem med GPS ur ett användarperspektiv. De två viktigaste är att den slukar batteri och att användaren slår på och av den. Dessa två saker i sig gör att GPS-tillämpningar kommer att vara sådana som används ibland och dessemellan är av. Om man vill hitta någon annan kan man inte lita på GPS, säger Kajsa Lundfall på Mobilaris.

GPS fungerar också sämre eller inte alls inomhus. Men tekniken har också en stor fördel: Den är gratis. Operatörerna tar ofta 50 öre eller mer per positionering.

- Sökningen är ingen reell kostnad för operatörerna när de väl installerat tekniken. Jag tror att priset kommer att gå ner till 10 öre eller mindre per sökning om man får volym på sökningarna, säger Trond Bugge. Hans Superlocal tar kostnaden för sökningarna eftersom han vill att deras tjänst ska vara gratis.

Operatörerna har sökning

I Sverige har alla operatörer utom Tele2 i dag positionering i drift i sina nät. Trond Bugge påpekar att operatörerna, trots att de i vissa fall har haft tekniken i många år, fortfarande inte vet hur de ska sälja positionering. Det kan ta månader att få ett affärsavtal.

- Jag skulle gärna se mer god vilja och snabbare respons från operatörerna, det borde ligga i deras intresse att sälja positionering till tjänsteutvecklare, suckar han.

Ett kanske ännu större problem är att varje operatör bara kan erbjuda positionering på sina egna abonnenter. Det innebär till exempel att Telias Friendfinder-tjänst bara kan användas för att hitta andra Teliakunder. För oberoende utvecklare som Superlocal innebär det att de måste teckna avtal om positionering med samtliga operatörer.

för många avtal

Vill man att tjänsten även ska fungera utomlands blir det snabbt ohållbart, för några roamingavtal för positionering finns inte. Det öppnar å andra sidan en marknad för återförsäljare av positionering; företag som tecknar positioneringsavtal med operatörer i alla länder och säljer tjänsten vidare.

- Det är en utveckling som vi stödjer fullt ut, slår Trond Bugge fast.

För Interaktiva Institutets positionsbaserade spel är mobilnätspositionering inte aktuellt.

- Det är dyrt och långsamt. Det måste bli en trovärdig koppling mellan var du är och vad du ser, tycker Oskar Juhlin.

När positionering blir vanligare kommer vi att få en ny övervakningsdebatt. För tjänsteutvecklarna kommer det att handla om en svår balansgång för att användarna ska känna sig trygga med att lämna ut sin position.

Trond Bugge på Superlocal sätter fingret på problemet:

- Vi har tänkt lägga till en funktion där man kan se var ens nära vänner befinner sig, men vi väntar litet med det. Vi vill att vår tjänst ska vara inläggsbaserad. Dessutom är det litet känsligt, speciellt för tjejer, att bli spårad av andra.

Vem spelar roll

Ännu mer känsligt kan det bli om det inte är privatpersoner som gör spårandet. Om en myndighet skickar ut ett varningslarm till samtliga mobiltelefoner i riskzonen om det skett en olycka med en gifttransport på vägen skulle de flesta förmodligen inte uppfatta det som integritetskränkande. Men om det i stället var riktad reklam? Eller om det var polisen som såg vilka som fanns i området?

- Integriteten diskuteras i mobilvärlden, men inte alls inom GPS, eftersom de flesta GPS-tjänster än så länge handlar om att hitta döda ting. Så fort GPS börjar användas till att söka upp andra personer blir integriteten jätteviktig, tror Kajsa Lundfall på Mobilaris. Hon fortsätter:

- Jag tror inte att frågan är uppe än, men så fort positionering har kommit in i det allmänna medvetandet kommer vi att få en storebrorsdebatt. Och med all rätt!

Inte alltid problem

Oskar Juhlin på Interaktiva Institutet tror inte att integriteten alltid behöver vara ett problem.

- För ett spel tror jag inte att någon kommer att bry sig ett skvatt om det. Integriteten är alltid väldigt känslig när folk funderar på teknik, men inte alls mär man lever med tekniken.

Oavsett vilket finns det sätt att skydda privatpersoners integritet vid positionering, men de flesta ligger hos tjänsteutvecklaren. Ett sätt är att se till att så litet information om personen som möjligt går vidare till mottagaren. I exemplet giftolyckan bryr sig förmodligen myndigheterna inte om någonting annat än att du befinner dig inom området, och behöver alltså aldrig få veta vem du är, vilket nummer du har eller ens exakt var du befinner dig. Konsten är att skala bort den onödiga informationen.

Tillstånd

Tillståndsförfarande är ett annat sätt att skydda integriteten. Polisen behöver i dag särskilt tillstånd för att kunna begära ut positionsinformation från operatörerna. Ett mer handgripligt exempel är en "hitta vänner"-tjänst, där den som vill kunna hitta dig först måste ha tillstånd av dig. En tredje viktig komponent är möjligheten att välja själv om och när man ska kunna bli positionerad. En av/på-funktion.

Ytterligare ett sätt att skydda användaren är att införa spårbarhet, det vill säga att användaren när och av vem man blir positionerad. Ungefär som när någon tar kreditupplysning på dig, då får du ett brev hem som talar om ven som har gjort det.

Hur viktig integriteten är varierar naturligtvis också med tjänstens karaktär. I USA där flera operatörer har både "hitta vänner" och "håll reda på ditt barn"-tjänster ställs högre krav på den senare, där man måste skicka in papper på att man är vårdnadshavare för barnet.

Spamvarning?

En hel del av de tjänster som planeras är tänkta att bygga helt eller delvis på reklam. Till exempel lokala annonser som poppar upp när du passerar en viss affär. Spam i mobilen?

- När mobil annonsering växer tror jag att man kan komma att behöva spamfilter i mobilen. I bästa fall tror jag att det kommer att fungera som ett utbyte, där man ger bort sin position i utbyte mot rabatter och erbjudanden, tror Kajsa Lundfall.

En stor del av ansvaret för att integriteten inte blir ett problem ligger alltså hos tjänsteutvecklarna.

- Jag tror inte vi vill ha ett samhälle där alla kan hitta alla, även om tekniken för det finns. Om vi bommar integritetsfrågan kommer vi att få en total backlash där ingen vill använda tjänsterna, säger Kajsa Lundfall.

Ett av problemen med GPS-tekniken är att det tar rätt lång tid att få sin position från kallstart. Det beror på begränsningar inbyggda i tekniken, inte på prestanda hos GPS-enheten. För att bestämma positionen måste GPS-enheten ladda ner baninformation från minst fyra satelliter. Med satelliternas överföringskapacitet tar det 24 sekunder att föra över baninformationen. Detta är alltså den kortsate tid man kan bestämma en position på.

När man väl positionerat sig en gång kan baninformationen sparas så att en ändring av positionen kan räknas fram snabbare, men så fort man måste ha in en ny satellit får man samma fördröjning igen.

Det är här Assisted GPS kommer in. Genom att spara satelliternas baninformation på en server behöver man bara identifiera satelliterna, sedan kan baninformationen tankas över betydligt snabbare via mobilnätet.

Assisted GPS kräver både att GPS-kretsarna är anpassade till tekniken och att mjukvara är installerad i operatörens mobilnät.

En del tjänster använder även wlan för positionering. I Kista Galleria utanför Stockholm finns det till exempel ett försöksnät där man med en wlan-mobil kan få upp information och erbjudanden från de butiker man befinner sig närmast. Principen för wlan-positionering är ungefär densamma som för mobilnätspositionering. Den är bara användbar inomhus eller där det finns wlan-hotspots, och kräver naturligtvis en apparat med wlan-anslutning.

Ibland talas det även om tjänster för Bluetoothpositionering. Det handlar då oftast att man låter Bluetoothenheter spontant utbyta information när de kommer i närhet av varandra. Eftersom Bluetoothenheterna i sig nästan alltid befinner sig i mobila enheter rör det sig då bara om en relativ position i förhållande till andra enheter, inte någon position som kan prickas in på en karta. Därför kan man knappast jämföra Bluetoothpositionering med annan typ av positionering.