Mobila tjänster kräver enad bransch

Utvecklingsklimatet för mobila tjänster har blivit mycket bättre. Men det finns fortfarande mycket krångel och kostnader för tjänsteutvecklarna. Om branschen gick samman om gemensamma standarder skulle det underlätta för utvecklarna. Det var några av åsikterna som kom fram när Mobil höll en paneldebatt om mobila tjänster i samband med presentationen av de nominerade till Guldmobilen.

Publicerad Senast uppdaterad

- Jag tycker att man har klagat länge på operatörerna, att de håller på mobiltjänsterna själva och inte släpper in tjänsteutvecklarna, men det har skett stora förbättringar, och nu tycker jag att klimatet för tjänsteutvecklare är ganska bra, säger Jan Nordlund, en av grundarna av mobiltjänsteföretaget Plus Four Six.

Andreas Cedborg, innovationschef på Tre ser också tjänsterna i deras nät användas.

- Våra kunder betalar 97 kronor i månaden för mobila tjänster, och det är i snitt.

Men på Telenor är man inte nöjda, och Daniel Versén, chef för innehåll och premiumtjänster jämför med Norge.

- Vi är inte nöjda, vi ser betydligt större omsättning för mobila tjänster i Norge än i Sverige. Vi måste få fler företag engagerade om inte Sverige ska halka efter.

Pengar finns

Det är i alla fall inte brist på riskkapital som är problemet, om man får tro Jonas Ingelström, ordförande för MORGAN, branschorganisationen för mobila tjänsteföretag.

- Det finns en hel del riskkapital, och det märks på att en del företag kan marknadsföra sig mer än de annars skulle kunna. Det är inte dåligt, med tiden kommer det ske en naturlig utgallring och det blir färre företag. Problemet är snarare att man måste sätta ihop gränssnitt till en massa olika telefoner, och ha en kundrelation till fem operatörer som alla har olika regler och gränssnitt för tjänster. Man måste hitta en lösning för en enklare väg ut för tjänsteleverantörerna.

- Jag tror inte att någon tjänar på komplexiteten. Jag har talat med utvecklare som i princip har varit tvungna att köpa telefonerna för att testa om deras tjänster fungerar på dem. Så kan man ju inte ha det, och vi tror att operatörer och nätbyggare tillsammans måste diskutera kring en gemensam plattform för mobiltjänster, håller Daniel Versén på Telenor med.

Men Andreas Cedborg på Tre är av en annan åsikt.

- Det är inte rimligt med en gemensam plattform när vi hela tiden försöker hålla jämna steg med tekniken. Teknikutvecklingen går rysligt fort, en telefon har en livslängd på 6 månader, och Sony Ericsson släpper 30-40 telefoner om året i Sverige. Så vi ser inte någon konvergens.

Går att lösa

Kennet Rådhe, chef för mobila tjänster och innehåll, på Telia Sonera tror ändå att det finns en hel del man kan göra för tjänsteutvecklarna.

- Om man satte sig ner tillsammans och funderade tror jag att man snabbt skulle kunna göra en lista på 10-20 saker man borde göra.

En del av mobiltillverkarna håller också på att bli tjänsteleverantörer, som Nokia med sin satsning på spel och musiknedladdning. Men på Sony Ericsson vill man inte konkurrera med tjänsteutvecklarna.

- Men i dag är det väldigt många led i affären, vi vill korta kedjan mellan tjänsteutvecklaren och kunden en bit, säger Håkan Olsson, business director på Sony Ericsson.