Mobilsurf ökar mest med Iphone och Google-mobiler

Iphone och mobiler med Android står för den största ökningen av mobilsurfande, enligt en internationell annonsleverantör.

Publicerad Senast uppdaterad

Om man tittar på antalet visningar av annonser i mobila webbläsare står Iphone och telefoner med Googles operativsystem Android för den de största ökningarna under det senaste halvåret. Det visar statistik från annonsleverantören AdMob som uppger att över 9000 webbplatser och 3000 applikationer i olika delar av världen ingår i deras nätverk.

Från februari till augusti i år har andelen annonsvisningar i Iphone ökat från 33 till 40 procent och för mobiler med Android är motsvarande ökning 5 procentenheter, från 2 till 7 procent. Värt att notera är också att Palm Pre, med det nya systemet WebOS, under perioden gått från noll till 4 procent. Föga överraskande är Palm OS på väg att försvinna helt och har sjunkit från 3 till 1 procent under samma period.

Även Symbian, Windows Mobile och Blackberry har siffror som pekar nedåt. Symbian går från 43 till 34 procent men är, med knapp marginal, fortfarande vanligast förekommande i AdMobs nätverk.