Mobilt IT - långt ifrån en hit

Publicerad Senast uppdaterad

Över 70 procent av traditionella företagsledare säger sig inte känna till hur de ska utnyttja mobilt Internet.

Och nästan 50 procent av samma kategori anser att stationärt Internet har större betydelse för företagets ekonomiska utfall än vad mobilt Internet har.

Bland entreprenörerna inom mobilt Internet anser däremot hela 80 procent att mobilt Internet har större ekonomiskt betydelse än stationärt IT.

Detta enligt en Sifo-underslkning som gjorts på uppdrag av MobileStart.

Under en månad tillfrågades 38 svenska entreprenörer inom mobilt Internet och 100 ledningspersoner i olika svenska traditionella företag om deras attityder och tankar om framtiden när det gäller just mobilt Internet.

- Om inte de traditionella företagen själva bygger upp kunskap om hur mobilt Internet påverkar företaget så riskerar de att bli svagare förhandlingspartners gentemot bland annat konsultföretag, som i och för sig tenderar att vara överoptimistiska, säger Fredrik Hörstedt, analyschef vid MobileStart.

- Och från mobilkom-entreprenörernas sida behövs ett tydligt tänkande och en tydlig kommunikation om vilken kundnytta tekniken medför, liksom hur och för vilka tjänster man egentligen kan ta betalt, fortsätter Hörstedt.