Ska jobba med glasögonens image?

Modeexpert ny chef för Google Glass

Google tar nu hjälp av Ivy Ross - tidigare anställd hos Calvin Klein - för att sälja sina datoriserade glasögon till massorna.

Publicerad Senast uppdaterad

Googles glasögon befinner sig fortfarande i teststadie, men ett släpp på konsumentmarknaden drar allt närmare. Under förra veckan blev det fritt fram alla - förutsatt att du bor i USA - att börja betatesta glasögonen.  För 1 500 dollar - motsvarande cirka 10 000 kronor - blir ett exemplar av sökjättens datoriserade glasögon dina.

Tidigare har Google Glass endast funnits tillgänglig för utvecklare som gått med i ett särskilt testprogram knutet till glasögonen.

Nästa steg mot konsumentmarknaden är att anställa modeexperten Ivy Ross - tidigare hos bland annat  Swatch, Gap och Calvin Klein - som ny chef för Google Glass. Tanken är att Ross - tidigare chef inom design och marknadsföring - ska hjälpa Google att övertyga massmarkanden om att Google Glass är fashionabla och till för alla, inte bara teknikfantasterna.

Google har en stor utmaning i att förändra allmänhetens opinion om Glass-glasögonen. Vi har tidigare hört kritiska röster som menar Google Glass inte värnar tillräckligt mycket om folks integritet. Flera biografer i USA har också infört förbud mot glasögonen för att skydda upphovsrätten.

Google Glass förväntas släppas någon gång senare under 2014.

Källa