Motorola långt från framgång - nu 5,5 procent marknadsandel

Under torsdageftermiddagen presenterades Motorolas kvartalsrapport som visar att bolagets marknadsandel har minskat till en ny rekordlåg siffra (i mordern tid). Men ett litet ljus syns i tunneln: förlusterna minskar.

Publicerad Senast uppdaterad

Från och med första kvartalet år 2007 har Motorola varit mobilbranschens besvikelse och den nedåtgående spiralen har fortsatt under årets andra kvartal, enligt den kvartalsrapport som bolaget presenterade under torsdagen.

Några få ljusglimtar finns dock, om än svaga sådana. Den första är att bolagets mobilp>På årsbasis är dock nästan alla siffrorna en mardröm. Kvartalsomsättningen har minskat med 45 procent efter ett 47-procentigt volymras för antalet levererade mobiltelefoner. Marknadsandelen har minskat från 9,3 till 5,5 procent. Den operativa marginalen har minskat från -10,4 till -13,8 procent även om förlusten i reda pengar har kapats med ungefär en fjärdedel.

Precis som efter årets första kvartal pratar man varmt om sina framtida Android-mobiler. Två Android-baserade mobiltelefoner är utlovade under årets sista kvartal, lagom till julhandeln. Det framgår dock inte om det blir en global lansering eller om det enbart rör sig om hemmamarknaden USA.

Något nytt om mobildivisionens sannolika avknoppning från Motorola och eventuellt samgående med en konkurrent avslöjas inte. Några prognoser för framtiden har inte lämnats, mer än att divisionschefen Sanjay Jah meddelar att bolaget är förväntansfulla för nästa års produktportfölj.

Omsättning: 1829 miljoner dollar (3334)

Operativt res: -253 miljoner dollar (-346)

Sålda mobiler: 14,8 miljoner enheter (-47%)