Motorola måste tänka helt om
"Just när du tycker att det verkligen går bra, då är det hög tid för förändring". Orden är Motorolachefen Ed Zanders. Om han och Motorola bara efterlevt den här kloka idén kanske Motorola inte skulle behövt vara världens mest krisande mobiltillverkare. De borde tänkt om för flera år sedan.
Tillverkaren Motorola har rasat från 22 till 14,5 procent av världsmarknaden på bara ett år, visade ny försäljningsstatistik i veckan. Det är faktiskt inte ens förvånande. Den amerikanska mobiljätten har fastnat i sin egen designfälla - för många nya modeller med bara lite modifierat skal - men med samma allt mer föråldrade menyer och funktioner. Jag provade nyligen en ny Motorola som var i princip identisk med en tre år gammal modell.
Motorola måste helt enkelt börja tänka nytt. Om de ska vända trenden är jag övertygad om att de måste satsa på två saker: nytt menysystem (det gamla är föråldrat) och features som ligger i frontlinjen. Motorola tappar därför att konkurrenterna helt enkelt har bättre funktioner i mer användarvänliga menyer. Jag är extremt sugen på att prova Motorolas nya och helt undangömda telefon Z8 - med Symbians smarta operativsystem. Den typen av telefoner kan - rätt utrustade med bra kamera och bra program - bli en vändning innan Motorolas dagar som mobiltillverkare är över.
Linus Brohult