Motorolas designprojekt fortsätter
För några år sedan satte sig Motorolas ledning ner och funderade på några framtida projekt. Ett av dem som då började diskuteras var att ta fram nya mobiltelefoner med annorlunda form och därmed satsa lite extra på design. Motorola har fram till nu inte direkt varit förknippad med snygg design. Företaget har sålt bra med mobiltelefoner, men aldrig varit i närheten att komma med något som har väckt så stort intresse som den modell som släpptes strax före nyår, nämligen Motorola Razr V3.
- Det gäller att alla stjärnorna står i rätt läge, det här var ett sådant tillfälle, berättar Ignacio Germade, designchef för Motorolas kontor i Storbritannien och Singapore.
Vi träffar honom under ett designmöte i Stockholm och verkar vara en avslappnad herre som vet vad han vill. Ändå har vägen varit lång för Motorolas designsatsning.
- Designprojektet började som ett stort riskprojekt och är det fortfarande. Vi trodde att marknaden skulle efterfråga en sån här produkt och vi satte oss ner och diskuterade hur vi skulle göra en produkt som var tunn och i metall.
Fram på skissbordet växte Razr V3.
Motorolas designavdelning har fått mycket beröm, inte bara inom Motorola utan även utanför företaget. Ignacio Germade säger att de har haft en hel del tur, rätt produkt vid rätt tillfälle. Men också rätt beslut av ledningen vid rätt tillfälle.
- Vi ville göra något annorlunda, något personligt.
Hur ofta händer det att du kommer med en, som du tycker bra designidé, och den tekniska avdelningen hos er säger "aldrig i livet, det där går inte"?
- Det händer varje dag, säger han och skrattar.
Totalt har Motorola designkontor i Storbritannien, Peking, Singapore, Seul och Chichago. Han förklarar att gruppen är mångkulturell, allt för att hitta rätt prylar för rätt målgrupp.
Samtidigt med Razr började man också skissa på en ny produkt, Pebl. Samma koncept, men helt andra förutsättningar till det yttre. Istället för den platta smala formen i Razr blev Pebl rund. Som en stängd tvålkopp, eller som ett rymdskepp kanske.
-Pebl är avskalad, vacker och renodlad. Clean, beutiful and pure.
Han är övertygad om att folk kommer att ta till sig Pebl som kommer att dyka upp på hyllorna i höst.
Framtiden då? Tja, redan nu sitter de 150 personerna i Ignacios deisgnteam och skissar på telefoner som vi kommer att få se på marknaden under 2006 och 2007. Vad dessa innehåller för roligt vill han dock inte avslöja. Men vågade former lär det bli.