Negativa erfarenheter från wap och mms
Analaysföretaget Stelacon har på uppdrag av Post-och telestyrelsen gjort en marknadsstudie bland annat om folks inställning till mobila tjänster.
Studien bygger på telefonintervjuer och en fokusgruppsundersökning med representanter för tidiga användare och massmarknad.
Det är inte tekniken i sig som de flesta konsumenter är intresserade av när det gäller 3G, utan vilka tjänster som blir möjliga.
Överlag är inställningen till mobila tjänster positiv, men något avvaktande när det gäller 3G.
"En förklaring är den negativa erfarenhet som mobilanvändarna har av wap och i viss mån även av mms. De som prövat mer avancerade tjänster tycker att det är för krångligt att komma i gång med tjänsterna. Man prövar men ger upp efter ett tag. Konsumenternas tålamod med tjänster som inte fungerar är lågt. Det är avgörande för 3G:s genomslagskraft att 3G-tjänsterna blir lätta att komma igång med, att terminalerna är förinställda och att tjänsterna fungerar mellan operatörerna" står det i rapporten.
Mest intressant är olika typer av nyttotjänster, som positioneringstjänster och trafikinformation, enligt rapporten.
"Många efterfrågar också access till Internet och det utbud Internet ger. En viktig framgångsfaktor för 3G är att detta kan tillgodoses" kommer rapporten fram till.
Studien sammanfattas med att konsumenter och företag måste få mer neutral information om vilka användningsområden mobila tjänster har samt nyttan av detsamma.
Red. anm.:
De senaste månaderna har det hänt relativt mycket när det gäller användarnytta kontra mobila tjänster.
Vodafone, Telia, 3 och Comviq har alla börjat med förinställda telefoner, så att kunden själv slipper strula med inställningar av wap, gprs, mejl och mms.
Vodafone live, Telia go och 3s portal ger möjlighet för användaren att läsa nyheter, ladda ned applikationer och annat utan att behöva skriva i egna wapadresser, även om den möjligheten också finns kvar.
Både Telia go och 3 har positioneringstjänster med nytta som syfte - när det gäller att hitta närmaste bensinmack, sjukhus och så vidare. 3 har även trafikinformation.
Även om det börjar bli enkelt att komma igång, som mobilanvändare, kan mer göras - som rapporten också påpekar, till exempel att operatörer mer aktivt informerar nya kunder om nyttan med de tjänster som erbjuds, hur man använder dem och så vidare.
Ett minst lika stort problem, som rapporten också hävdar, är att det tar för lång tid efter det att en ny möjlighet lanseras tills det att alla operatörerna kommit överens om avtal sisn emellan. Ett typexempel är mms, som det tog månader innan man kunde skicka mellan olika operatörer.
Ansvaret för att webbåtkomsten från mobilen ska bli användarvänlig ligger till stor del på enskilda företag, branschorganisationer och offentliga inrättningar - som måste anpassa sina webbsidor till xhtml-format för att de ska fungera i mobilens lilla skärm.