Nokia kommenterar norska uppgifterna
"Vi kan inte bekräfta Experts servicestatistik i Norge - de är inte alls liktydiga med våra egna. Det är svårt att jämföra en enskild butiks (eller butikers) statistik med vår totala bild av reparationsstatistiken, kanske näst intill omöjligt.
En potentiell förklaring till att Expert ändå uppfattar att Nokias telefoner kräver mer service än andra är att Nokias försäljningsvolym under de senaste året har varit mycket hög jämfört med konkurrenterna, vilket kan bidra till att återförsäljare uppfattar servicevolymerna som högre än vad de de facto egentligen är.
I relation till antalet sålda enheter ser vi inga högre felfrekvenser än normalt i Norge. Kom också ihåg att att telefoner som lämnas in på service INTE är liktydigt med att de har fel i sig.
Jag vill avsluta med att säga att det alltid finns rum för förbättring även för Nokia. Nokia genomför kontinuerlig uppföljning av reparationsservice, av kundtillfredställelse bland konsumenter och av kompetensen ute hos våra servicebutiker. Vi utvecklar ständigt nätverket för att förbättra reparationstider och kvalitet. Idag uppgår reparationstiderna till cirka fyra dagar i Norge. En konkret åtgärd som vi arbetat med under det senaste året är att göra fler servicebutiker tillgängliga för konsumenterna.
Tillräckligt många servicebutiker gör att kunden har möjlighet till snabbare - och därmed bättre - service."
Michael Smirnoff
Nokia