Nokia ökar starkt
Nokia gör ett bra fjärde kvartal och ökar marknadsandelen för mobiler till 40 procent med förbättrade marginaler.
Försäljningen ökade under fjärde kvartalet 2007 till 15,7 miljarder euro, att jämföra med 11,7 miljarder förra året, enligt kvartalsrapporten i dag. Rörelseresultatet ökade till från 1,5 miljarder föregående års sista kvartal till 2,5 miljarder euro, en ökning med 64 procent.
Inom området Mobile Phones, som stod för 48 procent av bolagets intäkter under kvartalet, var försäljningen drygt 7,4 miljarder under kvartalet. Rörelseresultatet från området ökade 48 procent jämfört med samma kvartal ett år tidigare, från knappt 1,3 miljarder euro till knappt 1,9 miljarder euro.
Intäkterna från området Multimedia utgjorde 19 procent av den totala försäljningen med en rörelsemarginal på 22,1 procent, att jämföra med samma period året innan som var 15,3 procent. För multimedia gjorde det att rörelseresultatet fördubblades.
Försäljningen i Enterprise Solutions utgjorde 4 procent av de totala intäkterna och nätdelen Nokia Siemens Networks utgjorde 29 procent. Nokia Siemens Networks har dock 52 procent av bolagets anställda.
Det genomsnittliga försäljningspriset per mobil var 83 euro under sista kvartalet. Det låg på 89 euro fjärde kvartalet 2006.
Företaget tror, som tidigare, att volymförsäljningen av mobiler kommer att öka 10 procent under 2008, räknat från förra årets cirka 1,14 miljarder sålda mobiler. Man förutspår dock minskade genomsnittspriser på grund av den globala konkurrenssituationen.
Nokia upprepar tidigare prognoser för mobila och fasta nätprodukter och kringtjänster där försäljningsökningen kommer att vara väldigt liten, men målet är ändå att Nokia Siemens Networks ska växa snabbare än marknaden under 2008.
För helåret 2007 uppgick intäkterna till drygt 51 miljarder euro, upp från drygt 41 miljarder under 2006. Rörelseresultatet uppgick till knappt 8,0 miljarder euro, föregående år låg det på knappt 5,5 miljarder euro.
Rörelsemarginalen för helåret uppges till 15,6 procent under 2007, upp från 13,3 procent under 2006. Marknadsandelen för 2007 uppges till 38 procent.
Framöver ser Nokia att antalet sålda mobiler kommer att vara lägre i början på 2008, som är brukligt för säsongen.