Nokias displaybekymmer växer
Enligt den tyska tidningen Handelsblatt har fler och fler återförsäljare nu börjat tröttna på alla problem med displayen i Nokias mobiltelefoner. Sedan förut hade världens största tillverkare av mobiltelefoner problem med displayen på 8210, men enligt Handelsblatt har man nu i framför allt Tyskland upptäckt att displayen på 3310, 3330 och 8850 också slocknar helt plötsligt.
Enligt uppgift från återförsäljare i Tyskland är det stundtals så många som 70 procent av alla Nokias telefoner i de nämnda serierna som kommer tillbaka från kunderna just för att displayen slocknar.
De andra tillverkarnas felprocent ligger runt tio procent, Siemens så lågt som tre procent, uppger Handelsblatt.
Nu har det gått så långt att ett företag i Tyskland som säljer mobilförsäkringar vägrar att teckna försäkringar på grund av de stora problemen med displayen.
- Vi försäkrar inte vissa Nokiatelefoner längre på grund av att de går sönder så mycket, säger Torsten Bressmer, teknisk direktör på Pro Systec GmbH.
Han berättar att hans företags egna försäkringar inte täcker de intäkter de fått från att ha sålt försäkringar till kunder.
Sedan tidigare har Nokia i Sverige förlängt displaygarantin på 8210 till två år på de exemplar som har producerats mellan oktober 2001 och januari 2002. Nokia i Sverige har ännu inte sett några problem med modellerna 3310, 3330 och 8850.
Inte heller återförsäljarna har upptäckt några stora fel på dessa serier.
- Nej, vi har inte sett de här felen och hoppas inte få se dem heller, säger Jude Buckley, inköpschef på Geab The Phonehouse till Mobil.