Ny tjänst skräddarsyr reklam
En undersökning av Mediatude visar att många gärna tar emot reklam i mobiltelefonen. Orsaken till det är två: dels ses reklam som ett sätt att hålla nere kostnaderna och dels upplevs reklam som personifierats snarare som information än som reklam, enligt undersökningen.
Och ett testprojekt, kallat eStreet, som pågår i Luleå, där skräddarsydd reklam skickas ut via SMS och wap har visat sig vara mycket populärt. Runt 1.200 frivilliga testpersoner ingår i projektet.
Nu lanserar Växjöföretaget MobiNow Sveriges första kommersiella tjänst för skräddarsydd reklam till mobiltelefoner. Reklamen, som är inp>Reklamen blir skräddarsydd i och med att man själv som användare prenumererar på de områden man är intresserad av, till exempel nöje, resor, musik och så vidare.
Informationen kan vara både tidsanpassad och lokalt anpassad. I och med det kan man få erbjudanden från favoritbutiken när man är på stan, och man kan också få rabattkuponger direkt från lokala företag.
Det är gratis att bli medlem och man får endast reklam om man själv efterfrågat tjänsten. Det är den egenutvecklade programvaran Smart Mobile Messenger som gör det möjligt att leverera den inp>