Ett av företagen, Comprol, påstår sig sälja en Sony Ericsson P900 för mindre än halva priset (3325 kronor) - i utbyte mot att du betalar in pengarna i förskott på företagets konto. Men några produkter levereras inte.
- Vi har hittills fått in tre anmälningar mot Comprol. Det rör sig om att företaget inte levererat produkter som beställts, berättar Ola Svensson på Konsumentverket.
Och det är kanske inte så märkligt att Comprol inte levererar något. Enligt Daniel Lindholm på återförsäljaren The Phone House kostar en P900 mer än 5000 kronor i inköp för återförsäljaren, och att då kunna sälja den för 3325 kronor inklusive moms verkar inte rimligt.
Vi har förgäves sökt mannen bakom webbutiken Comprol för en kommentar. Däremot uppger Peter Bredlov som driver det webbhotell där Comprol har sin webbsida att flera kunder hört av sig även till webbhotellet med klagomål på att Comprol inte levererar produkter som beställts och betalats.
På senare tid är det fler företag än Comprol som dykt upp med lockande erbjudanden för att lura godtrogna mobilköpare på pengar.
Ett företag baserat i Danmark, Dualsim, påstår sig leverera en lösning för dubbla sim-kort. På senare tid har Dualsim också börjat marknadsföra sig i Sverige, med fyrfärgsbroschyrer som hänvisar till hemsidan www.dualsim.biz.
Enligt Dualsims hemsida kan man växla mellan två olika sim-kort i sin mobiltelefon - utan att ens stänga av telefonen. Det enda man behöver göra är att knappa in koden #3700# på sin telefon, med Dualsim-produkten inkopplad bakom telefonens batteri.
- Det fungerar inte, det är helt enkelt bluff, förklarar Brian Dixen som är chefredaktör på danska tidningen Mobil.
Han har själv provat Dualsim och den fungerar inte alls på det sätt som anges av Dualsim. I stället måste telefonen stängas av för att det ska kunna växlas mellan de två simkorten, och det gick knappt att få på mobiltelefonens skal med produkten inplacerad i telefonen, säger han.
Efter att Dualsim funnits i Danmark i två månader har många kunder reagerat med ilska över produkten. Flera kunder som hört av sig till danska tidningen Mobil klagar på att de inte fått någon produkt, trots att pengar dragits från deras kreditkort. De som fått produkten konstaterar helt enkelt att den inte alls fungerar som den ska.
Dualsim meddelar på sin telefonsvarare att företaget håller stängt till den 19 januari. Men när jag får tag på företagets webbansvarige säger han att Dualsim visst fungerar. Han påstår att företaget redan levererat 50000 Dualsim till svenska kunder. Men han medger att det kommit många klagomål.
- De flesta som klagar gör det för att de uppgivit fel telefon när de beställt produkten, och därför passar den inte med deras telefonmodell, säger den webbansvarige, som dock inte vill uppge sitt namn.
Han hävdar också att det faktum att många kunder inte fått sina beställda produkter bara beror på den stora mängden beställningar som kommit.
På Konsumentverket förklarar Ola Svensson att det bästa man som användare kan göra helt enkelt är att låta bli att betala i förskott för en produkt som inte levererats.
- Det starkaste påtryckningsmedlet man har för att få sin produkt är ju att vänta med att betala tills man fått produkten.
Företag som lurar folk att betala utan att leverera produkter är dock egentligen mer ett fall för polis och åklagare än för Konsumentverket förklarar han.
- Det är ju förstås ett problem att den här typen av brott alltför sällan leder till åtal.
Om man betalat med ett bankkort eller kreditkort kan man ändå ha en viss chans att få sina pengar tillbaka, enligt Ola Svensson.
- Vad man som konsument kan göra är att ta kontakt med sin bank, man kan vända sig direkt till kortutgivaren, till exempel Visa, eller till sin bank. De brukar kunna vara tillmötesgående när betalningar gått iväg till den här typen av företag.