Nyhetsblock 3

Publicerad Senast uppdaterad

Banta med mobilen

Tjänsten Myfoodohone hjälper överviktiga amerikaner att lägga om kosten med mobilkameran. De överviktiga fotograferar helt enkelt allt de äter med mobilkameran och skickar bilderna till en dietist.

Mobilkamerans bilder ersätter alltså en mer traditionell "matdagbok" vilket gör att den bantande personen redovisar sitt ätande mer ärligt. Kameran ljuger som bekant inte.

En gång i veckan skickar sedan dietisten analyser av vad personen ätit och vad han eller hon bör förändra i sitt ätande. Den bantande kan även bli motiverad av att se bilder på all den mat han eller hon stoppat i sig under veckan.

Visst kan personerna fuska genom att inte fota riktigt allt de äter. Men eftersom Myfoodphone-tjänsten kostar hela 149 dollar i månaden så blir det dyrt att fuska.

Att bantare får se exakt vad de har ätit verkar vara en trend just nu. En variant av filosofin ska även användas i en kommande bantningssåpa. Men man får hoppas att fotografierna som tas med mobilkamerorna inte blir för läckra. Då kanske de frestar mer än de avskräcker.

Frida Andersson

Neonodes mobiler snart i fler butiker

Neonode har länge sagt att de enbart skulle sälja sin mobiltelefon via internet, men för ett tag sedan började telefonerna N1 och N1m att säljas i Aircalls butiker. I och med ett nytt avtal med Axcom kommer Neonodes mobiler nu att säljas i ännu fler telekombutiker.

- Avtalet med Axcom ger oss utmärkta möjligheter att distribuera våra mobiler i Sverige, vilket stärker vår position på den svenska marknaden, säger Marcus Bäcklund, vd för Neonode.

Avtalet gäller distribution av Neonodes nya mobiltelefon, N1m. Axcom har totalt 4000 butiker runt om i Sverige som de levererar mobiltelefoner till.

Om det här är en ändrad strategi från Neonode eller om det bara handlar om en ökad räckvidd är svårt att säga.

Niclas Lidström

100 miljoner mobiler kommer ha trådlös koppling

I dag finns det bara några få mobiltelefoner som fungerar i såväl mobilnät som trådlösa nätverk. Men det kommer att bli ändring på det i framtiden. ABI Research spår att marknaden för mobiltelefoner med uppkoppling till både mobilnät och trådlösa nätverk kommer att explodera fram till 2010.

Då spår man att det kommer att finnas närmare 100 miljoner såna enheter.

- Marknaden för dessa produkter och tjänster kan sammanfattas i två ord, integrerad och ekonomisk, säger ABI Research Phil Solis.

ABI Research säger dock att alla fördelar som denna typ av telefoner inte kommer att uppfyllas med de första produkterna. Meningen är att du ska kunna inleda ett samtal via IP-telefoni (internettelefoni) när du är hemma, fortsätter att prata till du kommer ut i bilen där du automatiskt kopplas över till det mobila telefonnätet.

Niclas Lidström

Sony Ericsson byter kontakt på telefonerna

Sony Ericsson K750i finns redan i butikerna, och till hösten kommer mp3-mobilen W800. En av nyheterna påde båda mobilerna är att Sony Ericsson bytt bottenkontakt. Sony Ericsson går nu över till nya "Fastport"-kontakten. Det innebär bland annat att gamla tillbehör inte kan användas.

- Vi har haft den nuvarande kontakten i nästan fem år, och det är dags för ett byte, förklarar Per Alksten på Sony Ericsson.

Motivet till att byta är att bland annat att få bättre koppling till dator för musik och bilder.

- Det går att få snabbare anslutning till datorn för att föra över filer med den nya kabeln. Dessutom blir det möjligt att ansluta an audiokabel för att koppla mobiltelefonen direkt till stereon, säger Per Alksten.

På så vis kan mobiltelefonerna mer fullt ut fungera som mp3-spelare och kameror. Möjligheten att koppla på en bättre blixt i bottenkontakten är också en fördel.

- Under 2005 kommer vi att ha blandade produkter, vissa med den gamla och andra med den nya kontakten. Men under 2006 kommer vi att fasa ut den gamla kontakten så att alla våra produkter använder nya Fastport-kontakten, säger Per Alksten.

Linus Brohult <>

Två mobiler klarade TCO:s test

TCO Development kommer då och då med egna tester av mobiltelefoner, i den senaste klarade två av fem telefoner TCO:s test.

Niclas Lidström

TCO Develpment drog för något år sedan i gång ett eget test av mobiltelefoner. Syftet är att införa en märkning av mobiltelefoner, liknande den märkning som har funnits på bildskärmar.

I TCO:s senaste test klarade två av fem mobiltelefoner kraven: Sony Ericsson T290i och Qtek 9090.

Tillsammans med Volvo Group och Aircall i Göteborg har man hittat telefoner som klarar alla de strålnings och ergonomikrav som TCO ställer.

- Två av fem modeller blev den här gången godkända, men ännu så länge har vi inte lyckas märka någon av telefonerna officiellt, säger Jan Rudling på TCO Development.

Anledningen till det är att mobilbranschen inte godkänner TCO:s sätt att mäta. Bland annat har TCO ändrat de krav för strålning som Världshälsoorganisationen, WHO, har satt upp som gräns för strålning. Den gränsen är satt till 2,0 watt/kilo. TCO tycker att den gränsen ska vara 0,8 watt/kilo och underkänner därmed tre av telefonerna eftersom de enligt dessa nya riktlinjer strålar för mycket.

- Inom de olika företagen har inte alla samma uppfattning när det gäller märkningen av telefoner, dessutom ser vi att många återförsäljare nu börjar bli intresserade av hur mycket en mobiltelefon strålar, förklarar Jan Rudling.

TCO menar att det finns stora luckor i forskningen runt strålning, vilket gör att man i dag inte vet hur mycket en mobiltelefon kan skada en hjärna.

Varför tror du att mobiltelefontillverkarna är rädda att märka sina mobiltelefoner?

- Jag vet inte, men den tillverkare som inser att det här är något som kunden efterfrågar kommer att kunna dra stor nytta av märkningen.

Handlar det om att det kostar pengar tror du?

- Nej, det är en relativt liten kostnad.

När det gäller annan märkning som TCO Development gjort måste tillverkaren betala en avgift per såld produkt för att få använda TCO:s märkningslogga.

Är ni nära något avtal med någon tillverkare?

- Svårt att säga, även om vi var nära skulle vi inte tala om det i förväg.

De tre modeller som inte godkändes är Nokia 3230, Nokia 7270 och Sony Ericsson K300i.

Samsung bjuder in till OS

Samsung fortsätter att vara en av sponsorerna för oympiska spelen, nu inbjuder man till tävling där priset är äran att få bära den olympiska elden mot målet i Turin.

Totalt är det 10 001 personer som kommer få äran att bära den olympiska elden i den fackelstafett som numera ses som en högtid för många. Facklan kommer att färdas 11 300 kilometer genom hela Italien under 64 dagar med start den 8 december. Den 10 februari invigs OS i Turin.

Nomineringen pågår fram till 19 juni och det enda som Samsung kräver är att du med en motivering på 25 ord skriver varför du eller någon annan person som du föreslår ska representera Sverige och bära den olympiska facklan.

Samtidigt visade Samsung upp den mobiltelefon som blir officiell olympisk telefon i vinter, det blev Samsung D600. Totalt delar man ut 8000 telefoner av det märket till arrangörerna före och under OS.

Niclas Lidström

Småföretagarna får eget abonnemang

Telia Sonera inför ett nytt telefonabonnemang för småföretagarna. För en fast kostnad på 498 kronor per månad går det att ringa hur mycket som helst till och från Teliaabonnenter.

Telia Sonera känner av den hårdnande konkurrensen på telemarknaden i Sverige, därför har företaget nu lanserat ett nytt paket innehållande telefonabonnemang för alla småföretagare.

Abonnemangspaketet innehåller ett fast telefonabonnemang och ett mobilt abonnemang. Villkoren är rätt enkla, så länge du ringer inom Telia Soneras nät, oavsett om du ringer från eller till en mobiltelefon eller fast telefon, då betalar du bara den fasta avgiften på 498 kronor.

Det finns dock ett undantag, det är inte gratis att ringa från mobilen till det fasta telenätet. Där kostar samtalen - så länge det handlar om Teliaabonnenter - på 60 öre per minut. Ringer du från mobilen till annan mobiloperatörs nät blir priset mellan 1,50 och 2,60 kronor per minut beroende på operatör.

Telia Sonera tror att det här småföretagarabonnemanget kommer att bli så populärt att man begränsar antalet abonnemang till tre per företag.

Alla priser är exklusive moms och en öppningsavgift på 40 öre per samtal tillkommer alltid.

Niclas Lidström