Ökad vinst för Ericsson

Ericssons kvartalsrapport för det tredje kvartalet visar på en ökad vinst och stigande försäljningssiffror, men förväntningarna från marknaden var ändå något högre. Ericssons koncernchef Carl-Henric Svanberg lyfter i en kommentar fram Ericssons vunna kontrakt inom hsdpa och satsningen på mobilt bredband.

Publicerad Senast uppdaterad

Ericssons satsning på det nya affärsområdet mutlimedia kan kopploas direkt till de nya möjligheterna till mobilt bredband som öppnas när tekniken hsdpa byggs ut i 3g-näten. Med multimediatjänster ska Ericsson motivera operatörerna att fortsätta bygga ut och förstärka sina nät.

- För miljarder människor kommer mobilt bredband bli vägen till snabb kommunikation och tillgång till internet. Det här kommer kraftigt öka både data- och rösttrafiken i näten, säger Carl-Henric Svanberg i en kommentar i samband med rapporten Ericsson lämnat idag på morgonen.

Analytiker som följer bolaget har enligt en sammanställning av SME Direkt förväntat sig en försäljning på 41,7 miljarder kronor, men den stannade istället på 40,8 miljarder. Motsvarande siffra för samma kvartal förra året var 36,2 miljarder kronor. Sammanlagt ökar alltså försäljningen med 4,6 miljarder jämfört med tredje kvartalet i fjol.

- Vi har ju alltid en svagare försäljning i det tredje kvartalet eftersom det innehåller en semestermånad. Vi räknar med att fjärde kvartalet blir desto starkare", säger Carl-Henric Svanberg till nyhetsbyrån TT.

Resultatet det tredje kvartalet blev 8,8 miljarder före skatt och där bidrar dotterbolaget Sony Ericsson som Mobil tidigare berättat med två istället för de tidigare förväntade en miljard kronorna. Det resultatet är i linje med förväntningarna.