Webbläsaren Opera Max på väg

Opera: När mobilnäten inte räcker till

75 miljoner användare har Opera på Android och man har sett en stor ökning framförallt den senaste tiden, berättar Jeffrey S. Glueck.

Publicerad Senast uppdaterad

Jeffrey S. Glueck på Skyfire är inte bara engagerad där utan sitter i och med Operas köp av bolaget i ledningen för Opera. Från att ha varit ett företag för enklare telefoner satsar nu Opera framförallt på Iphone och Android.

Med kommande webbläsaren Opera Max berättar Jeffrey att smartphoneanvändare ska kunna använda Operas komprimering för en bättre internetupplevelse i mobilen.

Opera och Skyfire handlar till stor del om att göra allt innehåll på webben, framförallt video och annat kapacitetskrävande tillgängligt även när dagens mobilnät, även de snabba 4G-näten inte riktigt räcker till.

Videotittandet på nätet, berättar Glueck, kommer öka med 66 procent per år under de kommande åren fram till 2017.

Vine och Instagram större än Youtube

Youtube var den sajt som i början av året var den största videodestinationen, men bara ett par månader senare tar Vine och Instagram med sitt flitigaste användande tillsammans över ledarplatsen. Jeffrey S. Glueck påtalar till exempel att Vine när man startar det automatiskt och börjar spela de senaste filmerna i flödet utan at du aktivt trycker Play.

Han säger att man har byggt om företaget Opera för att anpassa sig till det nya samhället där alla kopplar upp sig med smartphones och surfplattor.

Sämre uppkoppling

De mobila uppkopplingarna på många ställen i världen är betydligt sämre än här i Sverige, men Glueck, även om han så klart pratar i egen sak, ger flera exempel på när mobil video helt enkelt inte fungerar beroende på dålig täckning och dåligt utbyggda 3G- och 4G-nät. Men han hävdar också att det även i vårt samhälle med väl utbyggda datanät kräver ny teknik som anpassar video och minskar bandbreddskravet.

Det Skyfire gör är helt enkelt att anpassa videon i realtid så att filmen du ska se anpassas direkt efter din enhet och tillgänglig bandbredd. För att hantera detta har Opera 10 000 servers spridda över världen, något som man alltså erbjuder till de företag som vill använda det för komprimering anpassat till situationen.

Lättare förstå data

Web Pass är en tjänst som Opera erbjuder i flera afrikanska länder för att användaren ska förstå och kunna köpa data baserat på tjänsten man vill använda och inte på hur mycket data man vill förbruka. Genom att till exempel köpa fri Facebook-användning i en vecka oavsett hur mycket data man använder blir det enklare att veta sin slutkostnad. Han ger även exempel på att en annonsör kan bjuda användare på till exempel en dags Youtubeanvändning mot att de ser på en annons.