På besök hos sekten Neonode
Dagen började med att SonyEricsson lanserade sin kommunikator P800 under ordnade former på företagets kontor i Kista. Produktchef Per Alksten demonstrerade produkten och dess funktioner för närvarande journalister som fick med sig telefon och all information om telefonen innan de gick därifrån.
Utanför SonyEricssons kontor, samlade runt en hyrbil stod Neonode och delade energiskt ut flyers med inbjudning till företagets lansering som skulle äga rum senare samma dag. Företaget hade visserligen redan tidigare skickat ut inbjudningar till pressen och förvarnat om lanseringen, men tilltaget att dela ut inbjudningar liknade mer inbjudningar till en rockklubb än traditionella inbjudningar till presskonferenser. Neonode som hittills hållit en mycket låg profil har varit mycket svåra att få tag på. Nu skulle man öppna dörrarna på vid gavel och berätta mer om företaget och dess första produkt, multimediaterminalen N1.
Med ett enda fungerande exemplar av Neonodes N1 togs journalisterna emot i ett hörn av Fryshusets skateboardhall. Neonode vill träffa journalisterna på hemmaplan, där företagets målgrupp befinner sig. När Neonode tar emot i skateboardhallen får man en känsla av att det är en hemlig sekt som nu försiktigt gläntar på den tidigare stängda dörren.
Samtidigt som ungdomar i hallen åkte skateboard, ramlade och lyssnade på musik försökte folket på Neonode göra sig hörda i den stora lokalen.
Mycket är fortfarande oklart kring det lilla svenska företaget, men man har kommit en bit på väg mot den tänkta lanseringen i butik i februari 2003. Nu återstår det att se om Neonode kan komma överens med alla operatörer, övertyga ungdomarna att lägga 5000 kronor på en Neonode N1 och få företaget Neonode att framgångsrikt hävda sig på mobilmarknaden.
Trevlig helg önskar
Erik Mörner