Mobil marknadsföring
Packat och klart med Wrapp
Svenska startupbolaget Bohemian Wrappsody ger sig in på den heta kupongmarknaden. Tanken är att rulla ut internationellt så snart som möjligt.
Entreprenörsduon Hjalmar Winbladh och Andreas Ehn har börjat rulla ut sitt nya projekt Wrapp, en mobil "social gifting"-app. Winbladh startade Rebtel och är sedan två år rådgivare för riskkapitalbolaget Creandum. Ehn hade tidigare hade rollen som CTO på Spotify och är styrelsemedlem i det mobila gränssnittsbolaget Ocean Observations. De båda har samlat ett spännande utvecklarlag med bakgrund från bland Annat Spotify och Squace.
Wrapp kan enklast förklaras som en Facebook-integrerad mobil presentkortspress. Användare kan antingen ge bort en egen presentkupong, eller haka på en insamling som någon anna har startat. Presentkorten är gratis och avgiften tas ut först när kupongen löses in, till skillnad från exempelvis Bonniers mobila kuponger.
Wrapp satsar idag främst på stora återförsäljare och kedjor, därför att kassaledet måste vara utrustat med en särskild läsarutrustning. Kupongerna scannas direkt från gåvomottagarens mobiltelefon och är alltså bara giltiga en gång, förklarar Hjalmar Winbladh.
Ni har med stora kedjor idag, men hur kommer Wrapp att stå sig på de lokala marknaderna?
- Vi vänder oss idag till större återförsäljare som redan har en infrastruktur på plats för hantering av presentkort. De använder sig av serier med QR-kodsbaserade kuponger, så vi är egentligen en återförsäljare av dessa kuponger. Men efter det inledande testet kommer vi att gå vidare med ett utökat backendsystem och öppna för longtailmarknaden. Då kommer även en liten tehandlare kunna utforma egna presentkort.
Hur vill du beskriva Wrapp själv?
- Det handlar egentligen mer än bara social gifting. Den andra sidan av Wrapp är ett performance- och actionbaserat kampanjverktyg, som ger avsändaren en möjlighet att segmentera och rikta en kampanj utifrån demografisk information.
I dagsläget fungerar Wrapp endast mellan användare som har en Android- eller Ios-telefon, både vad gäller köp och inlösen av kuponger. En annan begränsning är att presentkortsköparen idag endast kan betala med betal- eller kreditkort.
Källa