Produkten som passar reklamen
Palm Centro har sålts i mer än två miljoner exemplar. Kanske beror det på att man äntligen lyckats ta fram en enhet som passar reklambudskapet.
Palms glansdagar är sedan länge passerade men allt ser inte nattsvart ut för tillverkaren. I veckan meddelade man att försäljningen av den Palm OS-baserade modellen Centro passerat två miljoner enheter. Kanske beror framgången på att man råkat ta fram en enhet som passar ovanligt bra med det marknadsföringsbudskap som bara varit variationer på samma tema under flera år.
Oavsett om man presenterat en billig handdator eller den senaste toppmodellen i smartphones-kategorin har man nästan enbart pratat om användarvänlighet och åter användarvänlighet.
Det är visserligen hedervärt att skapa användarvänliga produkter men någon som är beredd att lägga åtskilliga tusenlappar på en telefon i det översta segmentet är minst lika intresserad av vilka funktioner den har. Tycker man att det här med teknik bara är krångligt och jobbigt köper man ändå en annan sorts mobil.
Att man inte pratat mera teknik beror säkert delvis på att man aldrig riktigt kunnat mäta sig med de andra tillverkarna. Inte ens i de mest påkostade modellerna har webbläsaren eller kameran varit något att hänga i julgranen och man har varit sena med såväl 3G som gps.
Det är nog därför som Centro och syskonmodellen 500 är betydligt mindre svårsålda. Det är fortfarande fråga om smartphones, men enkla sådana med en överkomlig prislapp. Köparna är inte ute efter så många funktioner som möjligt och vill heller inte betala mer än nödvändigt. Utöver samtal och sms är en lätthanterlig kalender i kombination med chatt och mejl utan krångel fullt tillräckligt.