QR-användningen i siffror
Internetanalysföretaget Comscore presenterar ny statistik över användningen av QR-koder i USA. Penetrationen är fortsatt låg, medan tillväxten har skjutit iväg och användningen har tagit fart inom områden med verklig kommersiell nytta.
QR-koder är tvådimensionella koder som kan läsas och OCR-tolkas i mobiltleefoner av mjukvaror som Ebays Red Laser. Koden kan dölja en webb-adress, ett kontaktkort, en instruktion, kartposition eller annan relevant information. Precis som vanliga streckkoder används QR-koder inom logistiken, men QR har på senare tid också vunnit terräng inom marknadskommunikation.
Comscores nya siffror visar att 14 miljoner mobila användare i USA skannade en QR-kod under juni 2011. Det är i praktiken inte ens en tiondel av hela mobilpopulationen, men tillväxten är samtidigt mycket stark - Comscore räknar med en tillväxt på 1200% under andra halvåret 2010. Över hälften av användarna har skannat mer än en kod, men bara ett par procent av användarna är vanebrukare.
En svag övervikt märks för män och över hälften av QR-användarna är i ålderskategorin 18-34 år. Ungefär hälften är också de som skannat en kod i tryckt media, medan endast en tredjedel använt sig av QR-koder från förpackningsindustrin. Ännu färre har skannat koder direkt från webben, handeln, jobbet eller kollektivtrafiken. De största applikationerna för QR-användande är prisjämförelser, produktrecensioner och specialerbjudanden (kuponger).
Källa