Reklam på väg in i Telias mobiler

Med Telias SurfOpen och Value Window kommer reklamen att ständigt vara närvarande i din mobil. Oavsett var du surfar finns ett annonsutrymme överst i webbläsaren och när du lägger ifrån dig mobilen visas reklam på skärmen.

Publicerad Senast uppdaterad

Om du använder telefonens förinstallerade webbläsare i en Telia-mobil kommer du i framtiden alltid att ha Telias SurfOpen-ruta i överkant på skärmen. Där finns genvägar till sökfunktion, till en personlig sida och till en sida där du kan samla dina egna favorit-länkar. Den större delen av rutan upptas dock av en annonsplats. SurfOpen är något som enligt Telia med 95 procent säkerhet framöver kommer att finnas i alla nya Telia-mobiler med början under första kvartalet nästa år. Telia betonar de fördelar som länkarna anses medför för användarna och man har i nuläget inga tankar på att låta kunderna själva svgöra om de vill ha SurfOpen i sin webbläsare eller inte.

Däremot kommer introduktionen av den andra reklamkanalen, Value Window, att göras med större varsamhet. Value Window är ett fält som visas på telefonens skärm då den inte används. Det kan innehålla ren reklam men också länkar till olika tjänster. Telia har inte bestämt hur man ska gå till väga när man introducerar Value Window men helt klart har man insett att reklam som inte är begränsad till en viss funktion i telefonen och som användaren inte själv styr över är ett känsligt kapitel

I dag visade Telia också upp ett antal mobiltjänster som fortfarande befann sig på utvecklings-stadiet. Bland dessa fanns en java-applikation som skulle kunna fungera som en plattform för företag som vill hålla kontakten med kunder som ingår i olika typer av kundklubbar. Istället för att skicka ut reklam och erbjudanden med post eller e-post kan den skickas ut direkt till mobilerna i form av text, rörliga bilder och ljud. Om systemet slår igenom är tanken att det ska utgöra en sorts standard-applikation för kundkontakter och användaren ska själv kunna lägga upp kanaler till de företag man är intresserad av i applikationen.

Man visade också en tjänst för att sända video direkt från en telefon till en annan. Tjänsten hade vissa likheter med Nokias video sharing men även här fanns möjligheten att samla de kanaler man själv var intresserad av och sedan följa de sändningar man är intresserad av för tillfället. Videosändningarna uppgavs fungera även om man bara har tillgång till en 2G-uppkoppling, men under demonstrationen var bildkvaliteten allt annat än bra. Det uppgavs dock ha berott på att mobilnätet just då var hårt belastat.

Telia visade också upp en spelplattform som verkade ta sikte på Nokias N-gage-satsning. Förutom ett enkelt sätt att ladda ner spel till mobilen ska plattformen också innehålla funktioner för att kommunicera med andra spelare och givetvis också att spela mot dessa i multiplayer-spel där allting sker i realtid.

En satsning som ligger mera nära i tiden är det försök som Telia ska genomföra tillsammans med Västtrafik i början av nästa år. I ett pilotprojekt ska ett antal användare utrustas med NFC-telefoner, alltså telefoner som innehåller en radioteknik för kommunikation på mycket korta avstånd. Genom att hålla upp telefonen mot en skylt på hållplatserna ska man kunna få aktuell information om tider för bussar och spårvagnar. Man ska även köpa biljetter eller betala resan med periodkort som enbart existerar i mobilen.