Reklamtvång

Publicerad Senast uppdaterad

När det visas reklam på tv kan jag byta kanal eller resa sig mig ur soffan om jag inte vill titta. Tv-reklamen har inte heller någon som helst effekt på hur min tv fungerar.

Men när Telia tvingar sina mobilsurfande kunder att exponeras för reklam finns i praktiken inget rimligt sätt att slippa undan. Rutan med reklam kommer att ligga där i webbläsarens överkant vare sig man vill eller inte. Reklamrutan, som Telia döpt till Surf Open, gör att den yta man kan använda för surfande både blir mindre och har färre pixlar än mobilskärmen har om den kunde utnyttjas fullt ut. Man kan tycka att det är en marginell skillnad, men med de relativt små och lågupplösta skärmar som sitter även i mer avancerade mobiler har det stor betydelse.

Jag tror inte att någon skulle finna sig i att betala för en tv på 32 tum om den hade en ständigt närvarande reklamskylt i bildens överkant som gjorde att bildupplevelsen motsvarade en apparat med 28 tum.

Telias andra reklamkanal, som man döpt till Value Window, ska bara vara aktiv när telefonen inte används. På de bilder som visats upp verkar den dessutom ha utformats för att bara visas på delar av skärmen som annars ändå inte skulle innehålla någon information. Men när det gäller Value Window är Telia förvånansvärt ödmjuka och talar om respekt för kunderna och att ingen ska behöva få reklam i mobilen utan att ha gjort ett aktivt val. Påträngande och störande reklam tvingar man på kunderna men diskret och icke störande reklam ska man kunna välja bort. Det låter som något pappan i Telias tv-reklam hade kunnat komma på.