Uppsalabaserade Dirac har avtal med flera stora kinesiska mobiltillverkare, som Xiaomi, Meizu och Oppo. Med Diracs teknik förbättras musikljudet i deras headset avsevärt.
Det här är den andra delen i vår artikelserie om ljud i mobilen. Igår tog vi ett helhetsgrepp kring ljud i mobilen, både musik och tal. Idag pratar vi med Uppsalabaserade Dirac som bland annat har kinesiska jättar som Meizu, Oppo och Xiaomi som kunder. Del ett hittar du här.
– Om man skickar in ljud i olika frekvenser i ett vanligt billigt in-ear-headset ser kurvan typiskt ut så här, säger Viktor Gunnarsson på Dirac och ritar ett litet diagram, där frekvensen är på ena axeln och ljudstyrkan på den andra. Den går från noll på de lägsta basfrekvenserna upp till en puckel, sedan ner igen i mellanregistren, upp igen och ner vid de högsta frekvenserna.
– Det är ofta för mycket bas, urholkat mellanregister, och en kraftig resonans i nedre diskanten fortsätter Viktor Gunnarsson, men han påpekar också att man inte vill ha en helt jämn kurva. Vissa frekvenser orsakar till exempel resonansfenomen i örongången som man måste ta hänsyn till.
Vi talar alltså inte om att bara mäta ljudet ut från ett par hörlurar med en mikrofon här, Dirac har ett komplett konstgjort öra där man mäter hur ljudet från headsetet ser ut när det kommer fram till trumhinnan. Knepet blir sedan att med signalbehandling omvandla den ljudsignal som går in i headsetet så att det ljud som kommer ut låter som man vill att det ska.
Annons
Så här långt kan lösningen låta rätt enkel. Man tar en equalizer som förstärker upp de delar där headsetet tappar i mellanregistret och dämpar basen och den lägre diskanten. Men Dirac gör det inte enkelt för sig. I stället mäter man upp ljudet i exakt den mobiltelefon och det headset som mobiltillverkaren vill ha konfigurerad och kalibrerar ljudet noga för att få precis rätt resultat ut.
Det här är ungefär samma teknik som Beats använder i HTC:s mobiler, men för Diracs del har vi bara beskrivit hälften än så länge. Den andra viktiga delen är impulssvaret. Om man skickar en elektrisk puls motsvarande ett pulsljud in i ett högtalarelement buktar högtalarelementet ut, svänger tillbaka och fortsätter sedan att svänga med avtagande styrka. En pulssignal förvandlas till en avtagande våg.
Detta är självklart en distorsion som påverkar ljudet. Och även denna distorsion kan man få bort genom att bearbeta signalen med filter så att resultatet som kommer ut blir just den puls man vill ha. Men detta måste mätas upp och konfigureras noggrant, för självsvängningen ser olika ut för olika frekvenser och det är inte minst här som verkshöjden i Diracs teknik ligger.
Det finns ytterligare finlir i Diracs ljudförbättringsteknik. Det tar dem ungefär en halv dags arbete totalt att kalibrera upp ett headset, men så märker man verkligen skillnaden i slutresultatet. Vi får testa ett headset för cirka 40 kronor med och utan Diracs ljudförbättring, och det är inte bara det att skillnaden är enorm, det låter dessutom riktigt bra efter ljudförbättringen.
Utöver detta arbetar Dirac med att göra användandet av headset mer njutbart genom att ge ljudet en rymd som mer påminner om lyssningsupplevelsen från högtalare. Stereoljud som är mixat så att större delen eller hela ljudet kommer från ena högtalaren låter till exempel lätt obehagligt i hörlurar, men lyssnar du i högtalare hör du även ljud som bara kommer från ena högtalaren med bägge öronen. Upplevelsen blir annorlunda. I ett rum har du också ett visst knappt märkbart eko som du inte får med hörlurar. Med Diracs teknik för ljudfältskontroll för hörlurar lägger Dirac på just den här effekten.
Diracs ljudförbättringsteknik används som sagt främst av kinesiska mobiltillverkare som Oppo, Meizu och Xiaomi, som inte har någon försäljning i Sverige. Har du en Iphone kan du ändå prova själv genom att ladda ner deras app Dirac HD Player där de använder sin teknik på Apples standardlurar. Svenska Jays använder också Diracs ljudförbättringsteknik i sitt headset T-Jays Four.