Alla ökade

Så blev operatörernas andra kvartal

Smartphones, mobilt bredand och datatrafik fortsätter att hjälpa de svenska mobiloperatörerna att redovisa bättre intäkter och vinster. Telia lyckades exempelvis öka antalet abonnenter till över 6 miljoner. Både Tele2 och Telenor redovisar nya rekordsiffror för antalet mobila bredband.

Publicerad Senast uppdaterad

För första gången någonsin (eller möjligen på lång tid) har samtliga fyra svenska större mobiloperatörer lämnat kvartalsrapporter under en såpass kort period som tre dagar. Samtliga operatörer ökade antalet abonnemang till nya rekordsiffror. Telia registrerade sitt 6-miljonte abonnemang någon gång mellan 31:a mars och 30:e juni. I sedvanlig ordning särredovisar inte Telia hur många abonnemang som är vanliga röstabonnemang respektive mobilt bredband.

Bland övriga operatörer nosar Tre Skandinavien på milstolpen med 2 miljoner abonnemang för Sverige och Danmark kombinerat. Fördelningen mellan länderna var ungefär två tredjedelar i Sverige och en tredjedel i Danmark för något år sedan. Om fördelningen är konserverad betyder det drygt 1,3 miljoner abonnenter i Sverige och drygt 0,6 miljoner abonnenter i Danmark. Telenor och Tele2, som är ensamma om att särredovisa antalet mobila bredband, redovisar i praktiken lika många kunder inom detta segment – kring 380 000 vardera.

Tele2 särredovisade även antalet kunder med Android och iOS (Iphone och Ipad). Vid halvårsskiftet hade drygt 0,55 miljoner kunder en smartphone med antingen Googles eller Apples operativsystem. Ungefär 60 procent av dessa hade Android medan resten (cirka 40 procent) hade iOS. iOS-kunderna svarar för drygt 500 MB per månad i mobiltrafik vilket i juni var 91 procent mer än vad Android-kunderna svarade för, knappt 300 MB per månad.

Telias kvartalsomsättning letade sig över 4 miljarder kronor för första gången någonsin. Tillväxten blev 6 procent vilket är ett resultat av en svag tillväxt (+2%) från röstintäkter och en mycket starkare tillväxt (+33%) för intäkterna från datatrafiken. EBITDA-resultatet (resultat innan intressen, skatter, av- och nedskrivningar samt amorteringar) ökade med 16 procent vilket innebar ett rejält lyft för den redan tidigare goda EBITDA-marginalen.

Den Investor-kontrollerade operatören Tre införde en ny redovisningsmetod som innebär att försäljningen av mobiltelefoner redovisas på ett sätt som uppges motsvara redovisningsmetoderna hos konkurrenterna. Med den nya redovisningsmetoden fick både omsättningen och EBITDA ett lyft, men framförallt EBITDA-marginalen som är strax under Tele2. Samtliga fyra svenska stora mobiloperatörer redovisade ökade intäkter. Telenors intäktsökning var dock försumbar, men omräknat till norska kronor blev ökningen 7 procent.

När det handlar om mobiltelefoner som operatörerna säljer och som används i näten rapporterade endast Tele2 sådan information. Bland de 10 mest sålda mobiltelefonerna hos Tele2 under årets andra kvartal var 9 av dessa smartphones. Den mest sålda modellen blev 16 GB-varianten av Iphone 4. Iphone 4:s 32 GB-variant hamnade på femte plats. Iphone-modellerna stod för den största andelen av Tele2:s mobiltelefoner under kvartalet. Sedan nyår har utvecklingen varit följande i försäljningen hos Tele2:s svenska verksamhet:

Abonnemang 30 juni 2011

Telia: 6 069 000

Tele2: 3 654 000 (varav 380 000 mobilt bredband)

Telenor: 2 119 000 (varav 379 000 mobilt bredband)

Tre: 1 976 000

...ändring sedan nyår

Telia: +200 000

Tele2: +47 000

Telenor: +58 000

Tre: +110 000

Omsättning (MSEK), april-juni 2011

Telia: 4 042 (+6%)

Tele2: 2 308 (+10%)

Telenor: 2 103 (+0,05%)

Tre (ny metod): 2 197 (värde saknas)

Tre (äldre metod): 1 890 (+12%)

EBIITDA-marginal, procent

Telia: 45,3 (41,6)

Tele2: 32 (34)

Tre (ny metod): 29 (värde saknas)

Tre (äldre metod): 17 (14)

Telenor: redovisar ej

Noteringar:

- Tre inkluderar den danska verksamheten.

- Jämförelsesiffror inom parentes avser april–juni 2010.