Intervju med Mozillas CTO

Så satsar Mozilla på smarta mobiler

[UPPDATERAD 14 nov. 2013 - 9:22] Mozillas Firefox OS kommer till avancerade smartphonemarknader 2015, tidigare om upptaget i mindre avancerade marknader går fortare än tänkt. Det säger Brendan Eich, CTO och vice president Engineering på Mozilla, i en exklusiv intervju med Mobil. Han säger även att webbappar är prestandamässigt snart ikapp systemspecifika appar.

Publicerad Senast uppdaterad

När Firefox OS lanserades under Mobile World Congress i Barcelona i februari i år var Mozilla tydliga om att systemet till att börja med skulle rikta sig till länder där smartphonepenetrationen var låg, i synnerhet Latinamerika. Den planen står fast än i dag men Brendan Eich öppnar för att Firefox OS-enheter ska lansera på mer avancerade marknader, när tiden är mogen.

I Europa är Tyskland och Polen samt Spanien de första marknader där Firefox OS-mobiler lanserats, av Deutsche Telekom respektive Telefónica medan Telenor planerar att lansera enheter i Ungern, Serbien och Montenegro till innan årsslutet.

– Firefox OS kommer mer brett till Europa men i dagsläget ligger vårt fokus på utvecklingsländerna där vi vill hjälpa traditionella telefonanvändare att börja använda smartphones. Innan vi tar oss an andra marknader med enheter i högre prisklasser behöver vi få en större användarbas. Det kan hända 2015 eller tidigare om Firefox OS växer fortare än tänkt, säger Brendan Eich


”Man ska inte krävas att betala igen för en app när man byter plattform”

En av Mozilla.orgs grundare, Brendan Eich är ingen nybörjare vad gäller utvecklingen av Internet och i synnerhet Javascript (ECMAScript), Internets mest använda programmeringsspråk, som han uppfann år 1995. Numera ledamot i Mozilla Foundations styrelse, han är även en av nyckelpersonerna bakom lanseringen av webbrowsern Firefox och en varm förespråkare av öppen källkod.

– Öppen källkod är allmänt bättre. Öppenhet är ett krav för att webben ska fortsätta vara innovativ, säger han, och fortsätter:

– Applikationer måsta kunna portas från ett system till ett annat; man ska inte krävas att köpa appar en gång till när man byter från iOS till Android, säger han.

Han anser även att det finns en del missuppfattningar kring hur mycket bättre systemspecifika appar är gentemot webbappar.

– Man säger ofta att systemspecifika appar är bättre än webbappar, men systemspecifika appar består redan idag av en hel del webbelement, fortsätter han.

För att påskynda utvecklingen av både webbsidor och webbappar har Mozilla tagit initiativ till två projekt, Webmaker och App Maker. Webmaker syftar till att utbilda och tillgängliggöra resurser för webbutveckling medan App Maker är en appbyggarsida för webbappar.

Webbappar snart lika snabba som systemspecifika appar

Att uppnå hastigheter med webbaserade spelappar som kan konkurrera med dess av systemspecifika appar är den största utmaningen vad gäller html5-baserade appar idag. Men det har gjorts stora framsteg och inom de kommande månaderna kommer fler speltitlar att släppas som mobila webbappar med hastigheter som går att jämföras med dess av systemspecifika appar, säger Brendan Eich.

I mars blev det känt under en spelutvecklarkonferens i San Francisco att Mozilla slutat samarbete med Epic Games, vars spelplattform Unreal Engine står bakom exempelvis Infinity Blade 3, om att porta speltitlar till webben. Den första titeln som Epic Games portat som html5-app är Epic Citadel, och fler titlar baserad på Epics Unreal Engine är på gång.

– Den stora utmaningen med webbappar är spelhastigheter då de är mycket viktiga för spelupplevelsen, säger Brendan Eich. Inom några månader kommer några speltitlar ut som webbappar med hastigheter som ligger mycket nära hastigheter i systemspecifika appar, säger han.

Två av hemligheterna bakom de stora framstegen är en optimerad version av en delmängd av Javascript som Mozilla tagit fram samt GPU (graphics processing units) i molnet, där tusentals olika grafiska processande enheter samverkar, säger Eich.

GPU tar över visst dataprocessande och därmed avlastar CPU (central Processing Unit), exempelvis en dator, en spelkonsol eller en smart telefon, och gör att applikationer kan uppnå högre hastigheter. Tack vara Mozillas teknik så krävs det inte heller att utvecklare skriver om en hel app i html5, berättar han. De kan helt enkelt sammanställa den befintliga källan i programmeringsspråket C++ genom att använda mjukvaran Emscripten och asm.js, en delmängd i Javascript.

WebRTC viktigt för personintegritet

För bara några veckor sedan lanserade Mozilla Lightbeam, ett Firefox plugin som visuellt speglar Firefox användare hur de interagerat med första och tredjepartsföretag på Internet. Brendan Eich anser att det kan finnas ett värde att dela med exempelvis sociala nätverk vissa data, men att det gäller att hitta rätt balansgång samt att användaren ska kunna ha lika stor nytta av dig än det företag man delar med sig av sina data.

– Det kan finnas ett värde med att låta stora nätverk få tillgång till ens data men de, exempelvis Facebook, får en betydligt större nytta än den de ger tillbaka till användaren. Det finns möjlighet att samla data och använda det för att få skalbarhet men det går att göra det utan att kompromissa med personintegritet, utan att användaren ska behöva ange sin identitet. Det finns öppnare sätt att samla data, sätt där man engagerar användarna, säger han.

Där ser han bland annat WebRTC som möjliggör realtidskommunikation direkt via browsern utan plugin, något som radikalt kan ändra spelplanen. Mozilla, tillsammans med Google och Opera Software stöder initiativet.

– WebRTC är en ”game changer”. Webben skall hjälpa användare, inte övervaka användare. Och WebRTC kan dessutom användas till många andra saker än video och röst. Det kan användas för kollaboration, med mera, säger han.

Kollaborativa egenskaper erbjuder Mozilla självt, bland annat inom projekter TogetherJS som låter användare samarbeta i realtid om innehållet på besökta websidor eller webbappar som aktiverat togetherJS applet.

Mozilla fyllde nio år den 9:e november.