Få kan leva på apputveckling

Slaget om det tredje mobila OS

Med utgångspunkt i Androids fortsatta tillväxt samt all html 5-innovation som visats senaste veckorna tar Mobil Business en närmare titt på rapporten Developer Economics 2013. Android och Ios fortsätter som utvecklarnas favoritplattformar, i särklass, visar studien. Intresset för ett tredje OS finns. Men även om marknaden för apputveckling är dynamisk så är det bara en bråkdel av utvecklare som idag kan leva på det.

Publicerad Senast uppdaterad

Bland de 3 460 utvecklare som Vision Mobile tillfrågat runt om i världen – varav cirka två procent är baserade i Norden – är det 72 procent som utvecklar för Android, en ökning med fyra procent från föregående år. Trenden för Apple går i motsatt riktning, med en så kallad mindshare-minskning med fem procent. Enligt analysföretaget handlar minskningen om att det finns allt fler utvecklare i Asien, och att de föredrar Android.

Ios-först fortsätter dominera

Fler utvecklare ser Ios som ”lead platform”, det vill säga huvudplattformen de utvecklar för, än det är som väljer att först utveckla för de andra två lead-plattformarna Android och Blackberry. Vidare ser de Windows Phone och html snarare som expansionsplattformar, det vill säga plattformar man använder sig av för att öka antalet användare som kan nås av en app. Det är där värt att notera att html 5 är den mest populära teknikplattformen för utvecklare i dag, med cirka 50 procent av utvecklarna som använder tekniken för att skapa webbappar eller hybrida appar som fungerar som såväl webbappar som nativa appar.

Tillsammans har Android och Apple en 80-procentig så kallad mindshare bland utvecklare, vilket väl är i sin ordning med tanke på att Apple och Samsung – världens största mobiltillverkare med många bästsäljande Androidenheter – tillsammans har en global marknadsandel på 46 procent av alla sålda smarta telefoner. De drar även in cirka 98 procent av all vinst inom telefontillverkning.

Vision Mobile räknar dessutom med att det kommer att säljas fler surfplattor än pc inom ett till två år, ett segment där både Apple och Samsung är starka. Smarta telefoner är fortfarande det som man utvecklar främst för men det är nästan lika många utvecklare som säger sig utveckla för surfplattor. Även där ser de Ios som huvudplattformen på grund av intäktsmöjligheterna. Utveckling för teve är fortfarande en nisch i jämförelse.

Smarta telefoner stimulerar tillväxten inom mobilindustrin och står idag för 40 procent av alla sålda telefoner globalt.

Mindshare för Windows Phone och Blackberry är betydligt lägre i jämförelse, med 21 procent som utvecklar för Windows Phone och 15 procent för Blackberry. Skulle det finnas fler enheter eller en större marknadsandel är det däremot så många som 46 procent som säger sig ha för avsikt – den så kallade intent – att utveckla för Windows Phone. Intent för Blackberry ligger på 16 procent.

Att intent är så hög för Windows Phone tyder på att det finns ett intresse för ett tredje ekosystem. Men man ser samtidigt att antalet plattformar som varje utvecklare jobbar med har minskat konstant under de senaste tre åren. År 2011 var snittet 3,2 plattformar. I år är motsvarande siffra 2,6. Med tanke på Androids och Ios styrkor vad gäller spridning och försäljningen av appar är utvecklingen knappast överraskande.

Många utvecklare har för avsikt att utveckla för Windows Phone men väntar på större spridning innan de investerar tid och pengar i plattformen.

Html 5 tredje mest populära plattform

Html 5 är som sagt utvecklarnas favoritteknikplattform och det är redan många som använder tekniken för att ta fram appar. Html 5 är speciellt populärt för appar i kategorierna produktivitet, företag och media. Men det finns fortfarande brister om html 5 ska kunna gå från en sekundär plattform till en huvudplattform. Bland annat krävs bättre tillgång till nativa api:er (Application Programming Interface), en bättre utvecklarmiljö och bättre debuggingmöjligheter, enligt Vision Mobile. Men ännu viktigare än så är att html 5-enheter är lågt prioriterade bland utvecklarna.

HTML är utvecklarnas tredje mest populära plattform, efter Android och Ios, trots avsaknaden av helt webbaserade plattformar i slutet av 2012.

Det blir därför mycket spännande att se om Firefox OS och Tizen OS lyckas ändra på det här. Vid senaste Mobile World Congress visade de inte bara plattformar utan även färdiga telefoner – åtminstone i Firefox OS fall – och en rad intressanta avtal med telefontillverkare och operatörer. Stödet från tillverkare som Samsung, Huawei, Sony, LG eller Alcatel bör inte underskattas. Inte heller det breda operatörsstödet, som öppnar distributionskanaler.

Men det finns även andra saker som måste falla på plats. Android och Ios har i sina plattformar byggt in extremt många utvecklingsverktyg som html 5-plattformar behöver matcha för att adoptionen ska kunna ta fart. Det handlar bland annat om antalet API:er, SDK (Software Development Kit) och komponenter, exempelvis reklamnätverk och analysverktyg. Det är här värt att notera att reklam är den populäraste affärsmodellen bland apputvecklare, och det är just Googles Admob som dominerar inom området, med 65 procent av utvecklarna som använder nätverket. Admob dominerar även på Ios. Och Google är även störst på användaranalyssidan.

Att kunna porta kod är det största incitamentet för att använda HTML 5. Näst störst är den lägre utvecklingskostnaden.

Bara en fjärdedel av utvecklarna kan leva på apputveckling

Några resultat i Vision Mobiles rapport fick oss att höja på ögonbrynen, men de kommer att kännas bekanta för utvecklare. Exempelvis talar man idag mycket om användarupplevelse och att leverera något som är relevant för användaren. Det är i många fall inte så apputvecklingen går till, vilket kan leda till bortkastad utvecklingstid om utvecklaren inte utifrån sina egna behov tar fram en killer-app.

Närmare hälften av tillfrågade utvecklare tar fram den app som de själva skulle vilja ha. Endast 24 procent har talat med användare och det gäller även de mest erfarna utvecklarna, visar studien. Att ta fram en app utifrån vad man själv vill ha ger oftast inga intäkter alls och så många som 67 procent av utvecklarna tjänar inte tillräckligt med pengar för att kunna leva på det.

Sämst är det för utvecklare som jobbar med Blackberry och Windows Phone. Det ser bättre ut för utvecklare som jobbar med appar till Android eller Ios. Bra är det dock inte: 46 procent av Androidutvecklare och 45 procent av Ios-utvecklare kan leva på det. Ett intressant resultat i studien är att html-utvecklare klarar sig bäst av alla, med 55 procent som kan leva på sin utvecklingsverksamhet. Förklaringen verkar ligga i att de kan nå betydligt fler användare.

Det är också värt att nämna att många svarar att deras mål med att utveckla appar inte är att tjäna pengar. Det som genererar högst omsättning är att expandera distributionen av en redan framgångsrik app till fler marknader, genom att bland annat utveckla i ytterligare en plattform.

Mest lönsamt är att utveckla för fler plattformar och det löner sig allra mest att utveckla för Ios och Android.

Valet av intäktsmodell är också avgörande. Mest populärt är in-app-reklam, istället för som tidigare pay-per-download, förutom i Ios och Blackberry. Reklam är däremot den sämsta intäktsgenererande modellen. In-app-köp och freemium ger betydligt bättre avkastning, enligt Vision Mobile.

Ännu viktigare för att generera omsättning är att utveckla för fler plattformar, i synnerhet Android och Ios, där intäktsmöjligheterna anses vara som högst. Så många som 74 procent utvecklar för minst två plattformar och 75 procent för tre. Och så många som 80 procent utvecklar i så fall för Android, Ios eller både och. Väljer man bort en av dessa halveras även intäkterna. Slutsatsen är att det inte löner sig att vara lojal mot endast en plattform.