Färska siffror
Smartphones lyfter Sonys försäljning
Sony ökade omsättningen inom affärsområdet Mobile Products and Communications med över 39 procent under andra finansiella kvartalet 2013 och minskade förluster inom affärsområdet. Men elektronikjätten rapporterade samtidigt än större förluster på koncernnivå jämfört med motsvarande period förra året. Det visar Sonys kvartalsrapport.
Försäljningen inom affärsområdet Mobile Products & Communications, som innefattar smartphones och persondatorer, ökade med hela 39,3 procent under andra finansiella kvartalet (tredje kvartalet enligt kalenderåret) till 418,6 miljarder yen (cirka 27,4 miljarder kronor), från 300,4 miljarder yen under motsvarande kvartal förra året.
Affärsområdet var därmed den snabbast växande inom Sonykoncernen under perioden. Det var inte bara antalet sålda smartphones som ökade utan även det genomsnittliga försäljningspriset. Utvecklingen var mindre positiv för persondatorer, där antalet sålda enheter markant minskade, enligt Sony. Affärsområdets rörelseförlust minskades också, till 0,9 miljarder yen (cirka 59 miljoner kronor) jämfört med 23,1 miljarder yen för ett år sedan.
På koncernnivå försämrades dock lönsamheten under perioden, med en rörelseförlust om 19,3 miljarder yen, jämfört med 15,5 miljarder yen under andra kvartalet 2012. På koncernnivå ökade försäljningen med 10,6 procent till sammanlagt 1 775,5 miljarder yen (cirka 116,4 miljarder kronor).
Den markanta ökningen av smartphone-försäljningen tillsammans med en positiv valutaeffekt stod bakom tillväxten av omsättningen. Mindre positiv var utvecklingen inom videokameror och digitala kameror. Vad gäller lönsamheten så gav smartphones även där en positiv effekt på rörelseresultatet. Affärsområdet Pictures bidrog däremot negativt.