Sony visar upp hybridbränslecell

En bränslecell behöver, precis som en bilmotor, ständig tillgång till bränsle. Sonys lösning för att underlätta tankningen är att kombinera en metanolbränslecell med ett laddningsbart litiumbatteri.

Publicerad Senast uppdaterad

Att omvandla bränslen som vätgas och metanol till elektricitet genom bränsleceller verkar vara framtidens energikälla för mobila prylar. Produkterna för massmarknaden lyser fortfarande med sin frånvaro, men flera stora tillverkare har visat upp intressanta prototyper. Sonys senaste bidrag är en cirka 30 x 50 mm stor enhet som kombinerar en bränslecell, ett laddningsbart batteri och de nödvändiga styrsystemen. Hybridbränslecellen drivs med metanol och använder det laddningsbara batteriet för att inte tappa spänningen när bränslet är slut och behöver fyllas på. Batteriet gör det också möjligt att tillfälligt ta ut en högre effekt än vad bränslecellen skulle klara på egen hand.

Sonys prototyp levererar 3 watt och klarar att driva en videospelare 14 timmar på 10 ml metanol.