Supermobiler inget för Samsung

Mobil har träffat Ju-Ha Park, chef för Samsungs mobilverksamhet i Västeuropa. Han tror att det viktigaste för framgångsrika tillverkare är att erbjuda en så stor produktportfölj att alla kan hitta en modell som stämmer överrens med den personliga stilen.

Publicerad Senast uppdaterad

I Samsungs mobil-monter på Cebit-mässan framhävde man gärna de senaste modellerna i sin Ultra Edition-serie. Tunna modeller där tjockleken anges i modellnamnet och där mycket fokus ligger på telefonens utseende.

- Ju tunnare den är desto mer bekväm är den att bära med sig samtidigt som man behåller stilen, säger Ju-Ha Park, chef för mobilverksamheten i Västeuropa.

Stil är något som Park återkommer till flera gånger under interjvun, både i den mer allmänna bemärkelsen livsstil, och även i mer konkret bemärkelsen, som vilka klädstilar Samsungs kunder har. Det är viktigt att kunderna kan hitta mobiltelefoner som matchar deras stilar. Tunnheten är den gemensamma nämnaren för mobiler som kan bli en del av stilen hos olika typer av kunder. Park påpekar dock samtidigt att det faktum att en mobil är tunn inte är tillräckligt.

- Det måste finnas en miniminivå även för tunna telefoner.

Innan man började lansera de tunna Ultra-mobilerna såg man till att de även innehöll funktioner som man trodde skulle locka kräsna köpare.

- En av de viktigaste delarna då man utvecklat den senaste modellerna har varit video-funktionerna.

- Video kan vara nästa killer application, speciellt användargenererat innehåll kommer att driva på utvecklingen.

Mobil-tv pekas också ut som en möjlig framtida killer application. På den europeiska marknadenfinns det dock mycket kvar att göra innan mobil-tv kan slå igenom. Det är många tekniska och juridiska begränsningar som först måste undanröjas.

Hur kommer mobilen att se ut om 10 år?

- Det som vanligtvis diskuteras är konvergerande produkter som består av konsumentelektronik och olika kommunikationsprodukter.

Med andra ord kommer fler funktioner än i dag att samlas i mobilen. Att samma alla tänkbara funktioner i en supermobil är dock inget som Samsung satsar på.

- Vi försöker segmentera marknaden och tillfredställa små segment av marknaden, säger Park

- Marknaden är så p>Samtidigt säger Park att man också ser ett helt annat behov av mycket enkla telefoner i länder där mobilmarknaden nyligen har börjat utvecklas.

- Vi inser att det inte är vår starkaste sida men förbereder oss på det.

När han får frågan om Samsung har någon modell på gång som kan mäta sig med Nokias N95 nämner han F700 som är en mobil med med turbo-3g, tangentbord och 5-megapixelkamera.

- Den här produkten är inte likadan som N95 men försöker fokusera på samma saker.

Turbo-3g, även kallat hsdpa, tror han kommer att minska i betydelse då den ställs mot wimax-tekniken som redan idag erbjuder hastigheter på upp till 20 megabit per sekund.

- Hsdpa is givetvis en förbättring jämfört med 3g. Det ger en bra datahastighet men med mobil wimax kan man njuta av sann bredbandhastighet i mobilen. Det blir nästa stora steg i utvecklingen, det är därför vi har investerat mycket tidigt i den här tekniken.

Förutom konvergens-trenden kommer vi även få sen en trend som delvis går åt motsatt håll, mobiltelefon-teknologin kommer att spridas till andra typer av produkter.

- Det finnns också en p>När det gäller användarnas beteende tror Park att geografisk rörlighet kommer att spela en stor roll.

- Folk kommer att vara som nomader. Du kan vara var som helst, du kan göra vad du vill var som helst.

Exempelviss kommer man att kunna befinna sig mitt i Himalaya och arbeta utan att ha problem med kommunikationen och samtidigt koppla av i den miljö man befinner sig i. För att det ska bli verkligen kommer inte dagens markbundna mobilnät att räcka till.

- Det kommer många applikationer kopplade till satellit-teknik, tror Park.