-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Doro omstrukturerar
Svenska mobiltillverkaren ska spara – och bli marknadsledare

Den idag enda svenska mobiltillverkaren, bolaget Doro som gör telefoner anpassade för seniorer, ska spara över 100 miljoner i en omstrukturering.
Sedan Sony flyttade sitt huvudkontor för mobilerna till Tokyo är det Doro som är Sveriges enda mobiltillverkare. De har en tydlig nisch där de fokuserar på telefoner som är anpassade för seniorer. Det handlar ofta om fysiska knappar, larmfunktioner och möjlighet för anhöriga att hjälpa till med eventuella tekniska problem på distans.
Utöver själva telefonerna har Doro även en verksamhet med vårdtjänster och -produkter mer riktade till kommuner och andra vårdgivare. Nu har Doro meddelat att de organiserar om sin verksamhet just för att tydliggöra de här två delarna. Doro Care och Doro Phones blir två separata verksamhetsområden och samtidigt ska kostnaderna framförallt inom Doro Phones-området minska med 110 till 130 miljoner kronor. Det, berättar finanschefen Linda NIlsson för Mobil, motsvarar 18,5% - 24,1% av totala rörelsekostnaderna. En omfattande besparing alltså.
Ambitionen är att genom den här förändringen säkra att Doro framöver ska vara marknadsledare inom båda de nya affärsområdena.