Många har aldrig köpt

Svenskar ovilliga att betala för appar

Andelen svenskar som aldrig har betalat för en app är betydligt högre än genomsnittet i andra länder.

Publicerad Senast uppdaterad

Bland svenska smartphone-användare uppger 68 procent att de aldrigt har köpt en app. Det visar en undersökning gjord av KPMG som omfattar 9600 personer i 31 länder. Den svenska andelen på 68 procent kan jämföras med det globala genomsnittet i undersökningen på 41 procent.

– Många svenskar har haft smart mobil ett tag nu och vi är dessutom kräsna teknik- och mediekonsumenter. Ska svenskarna betala för en app måste den vara bra, säger Lena Nelson, på KPMG i ett pressmeddelande.

Enligt undersökningen är också svenska generellt mindre benägna att ladda ner appar oavsett om de är gratis eller kostar pengar. Foto-appar och tränings- eller hälso-appar hör till det som intresserar oss. Även spel, väder-appar och jobbrelaterade-appar hör också till undantagen och utgör områden där svenska användare laddar ner fler appar än genomsnittet.

Svenskar är även kräsna när det gäller reklam i mobilen. 33 procent har svarat att de absolut inte vill ha reklam i mobilen eller surfplattan även om det gör att tjänster blir billigare eller gratis.

– Att svenskarna varken vill betala för apparna eller acceptera reklam gör att utvecklingen hämmas. Kraven på mobilbranschens innehållsleverantörer är stenhårda, inte minst här i Sverige, säger Lena Nelson.