Tekniska problem hindrar nykomlingen Comtelo
UPPDATERAD 20:40 Tanken var att Comtelokunden skulle ringa billigt utomlands och använda valfritt mobilnät i Sverige. Men tekniska problem har stoppat många av kundernas ingående samtal.
Mobil har testat Comtelo-kortet och haft problem med att ta emot samtal från såväl mobila operatörer i Sverige som från det fasta nätet. Istället för att kopplas fram har vi möts av ett meddelande om att numret vi slagit inte är i bruk. Andreas Khoshnou är vd på Comtelo.
Vad är felet?
Det är Tele2 som har ett problem nu, vi jobbar dygnet runt för att lösa det här, säger Andreas Khoshnou.
Läsare har hört av sig till oss och sagt att inte heller samtal från Telianummer kopplas fram?
Telia ska fungera, jag kan testa det här direkt när vi pratar. Det här handlar generellt om ett så kallat prefixfel, om samtalen ska skickas som mobil- eller fastnätssamtal. Nu har jag provat med Telia här och det fungerar.
Vilka operatörer berörs?
Idag ska det bara vara Tele2, säger Andreas Khoshnou och meddelar en timme senare att även Tele2 fungerar, något vi på Mobil också kan bekräfta efter att ha testat. Läsare Mobil senare varit i kontakt med har dock fortfarande problem med flera operatörer, så fortfarande tycks inte alla problem avhjälpta.
Hur ser det ut utomlands?
Där är inga ytterligare problem. Samtalen kopplas på så sätt att när allt fungerar här hemma fungerar även helheten.
När är felet avhjälpt?
Vår ambition är att allt skulle ha fungerat redan i förra veckan.
Vad säger du till dekunder som köpt kort, men inte fått det att fungera?
Vi ber om ursäkt och arbetar konstant för att allt ska fungera. Vårt erbjudande är så pass unikt och bra att jag hoppas på förståelse från våra kunder. Det här ett engångsproblem som inte uppkommer igen när det väl är löst.
När är problemen lösta?
Vi har en dialog med tekniker på de berörda företagen och det här problemet ska vara löst i slutet av den här veckan.